Barbie

Antageligvis den mest kjente dukken i verden, det kulturelle ikonet Barbie. Barbie er en motedukke som blir laget under leke selskapet Mattel, inc. Barbie ble først produsert i 1959, og er i dag å finne over hele verden. Dukken har solgt over 1 milliarder eksemplarer som har skapt et imperium.

Bildet kan inneholde: plagg i ett stykke, frisyre, yttertøy, væpne, skulder.

Hjernen bak den originale Barbie-designet var Ruth Handler. Den amerikanske gründeren og selgeren blir kreditert som drivkraften bak Barbie. Ruth Handler kom opp med ideen bak Barbie når hun så datteren sin Barbara leke med papirdukker, men datteren forestilte seg at dukkene var voksne mennesker. Ruth Handler ønsket å lage dukker basert på kvinner istedenfor en baby eller et barn.

Barbie har vært en del av mange folk sin barndom, hele 92% av amerikanske jenter fra 3 til 12 eier en barbie. Barbie har en stor influens på kunst og kultur. Barbie hadde sin egen utstilling i 2016 på Musée des Arts Décoratifs i Paris, Louvre. Utstillingen framviste 700 Barbie dokker i tillegg til moderne artister, aviser, bilder eller videoer som omhandler Barbie på over to etasjer i museet. Andre artister har også avbildet Barbie, inkludert Andy Warhol og Al Carbee.

Barbie har klart å holde seg relevant ved å tilpasse seg etter trender, mote eller sesong. Etterhvert som kvinner ble mer uavhengig, jobbet og kjørte, forandret barbie seg samtidig. Barbie har forandret seg og har hatt forskjellige design utviklinger før hun fikk utseende hun er mest kjent for i dag. Blant annet kunne en snu på midjen, samt øynene kunne åpne og lukke seg. I 1971 kom utgivelsen av Malibu Barbie som presenterer et nytt ansikt og design som forseglet slik en ser Barbie i dag. Hennes tidligere sammenpressede lepper hadde blitt omgjort til et perlehvitt smil, øyne var vendt framover i stedet for diskret til siden.

Barbie sin fysikk skulle være som en drøm, nesten urealistisk med inspirasjon fra stjerner som Marilyn Monroe eller Liz Taylor. Barbie skulle være veldig feminin, som kommer fram ved at Barbie kan ikke stå oppreist uten å ha på seg høye hæler. Barbie er kritisert for hennes uoppnåelige og urealistiske proporsjoner, og hvilken virkning det kan ha på forbrukerens demografi, som er hovedsakelig er unge jenter.

I 2011 skrev Galia Slayen en artikkel i Huffington post i sammenheng med Nasjonale spiseforstyrrelse bevissthet om hvor urealistisk Barbie sin kropp er.

If Barbie was real woman, she'd have to walk on all fours due to her proportions- Galia Slayen

I 2016 kom Barbie ut med en kolleksjon med flere kroppstyper hvor dukkene var høye, korte eller med mer kurver. Noen av grunnen til Barbie er blitt så populær er at folk har muligheten til å seg selv i henne. Barbie skapt sitt eget liv hvor hun har vært alt fra lege til president. Dette er en måte Barbie forandrer seg for å tilpasse seg generasjonen hun er i.

 

 

Publisert 29. sep. 2021 20:50 - Sist endret 29. sep. 2021 21:07
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.