IKEAs veggkunst og vår identitet

"Du kan gjøre hjemmet mer personlig med kunst som uttrykker din stil" står det under beskrivelsen av en veggdekorasjon på Ikeas nettside. 

i design-miljøene tidlig på 1900-tallet var det mye diskusjon om at middelklassen trengte hjelp med å utvikle en bedre estetisk smak, særlig fordi den gode smaken var tenkt å bidra til høyere moral. Ikea bidro kanskje størst med denne oppdragelsen. Ifølge den svenske etnologen Eva Londos, hadde nemlig Ikeas kataloger som sendtes ut hvert år til tusenvis av hjem, større påvirkningskraft enn noen kunstpedagog.  

Ikeas produktutvikler i avdelingen for veggdekorasjoner, Ulrika Wahlgren, ble intervjuet i 2004 om hvordan hun som ikeas "kurator" velger hvilke bilder Ikea skal kjøpe rettighetene til og selge i sine varehus til folk over hele verden. I følge Ikea er en del av meningen med bildene er at kunden skal føle at de får uttrykke sin identitet gjennom å fylle hjemmene sine med dem. Hvordan blir da designet av Ikeas veggdekorasjoner seende ut?Bildene er i likhet med de andre produktene estetiske markører som må passe inn i Ikeas bærekraftige, samfunnsansvarlige profil. Produktene må være verdinøytrale, men positive for at de skal kunne mottas godt over hele verden. Seksuelle, religiøse og politiske motiver er utelukket. Ser vi på utvalget av bilder på Ikeas nettsider i dag, er det naturmotiver i sort-hvitt og moderne geometriske mønstre som dominerer. 

Men slik har det ikke alltid vært. I sekstitallet samarbeidet IKEA med kunstneren Lars Norrmann, som lagde en serie fargelitografier kun til salg hos Ikea. Et av bildene, Flickorna går i ringen, viser stiliserte, nakne kvinner som står med bar rumpe og rygg og holder hendene rundt hverandres skuldre. Det skulle være lenge til neste gang det ble et slikt samarbeid. 

Idéen om at kunden skal kunne uttrykke og skape sin egen identitet gjennom å peke ut nøye utvalgt Ikea-kunst og kjøpe den direkte fra en katalog er et utslag av en salgsstrategi som spiller på den tette forbindelsen mellom selvrealisering og det å kjøpe og konsumere produkter. Slik Barbara Kruger har beskrevet det, "I shop therefore I am."Shopping sees som en meningsfylt aktivitet og assosieres med kreativitet og valgfrihet. 

 

Emneord: IKEA, Identitet
Publisert 7. okt. 2021 10:40 - Sist endret 7. okt. 2021 10:40
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.