Arkitektur og design i samspill

Vestres møbler brukes i store prosjekter som tenker helhetlig og som forholder seg til både det store bildet og helt ned på detaljnivå. Møbler i det private hjem, derimot, blir som regel kjøpt litt etter litt, og følger sjeldent en gjennomtenkt plan der alle detaljer er tenkt ut på forhånd. Hvordan forholder møbler i det offentlige rom seg til arkitekturen rundt og vice versa?

”What is the difference between design and architecture” spør Anders V Munch i artikkelen ”Throughout any scale. Han tar utgangspunkt i blant annet Arne Jacobsens SAS-hotell i København. Han forsøker kort å gi svar på spørsmålet før han forkaster disse forsøkene, og konkluderer med at utfordringen for arkitekter og designere ligger i å skape helhetlige og effektive løsninger i både stor og liten skala. Poenget med artikkelen er å vise helheten i et slikt prosjekt og at designere og arkitekter er like mye med på å gi form til et objekt i ulik størrelsesskala, fra de små til de store detaljene. Fra dørhåndtak til kontormøbler, til fargeskjemaer og fasademoduler, til korridorsystemer og til hvordan alt dette knyttet seg til en firefeltsvei og igjen til resten av byens veinettverk.

I artikkelen er det hentet frem et sitat av Eero Saarinen fra 1959:

I think of architecture as the total of man’s manmade physical aurroundings. (…) It is the total of everything we have around us, stating from the largest city plan, including the streets we drive on and its telephone poles and signs, down to the building and house we work and live in and sows not end until we consider the chair we sit in and the ash tray we dump out pipe in. It’s true that the architect practices on only a narrow segment of this wide keyboard, but that is just a matter of historical accident.

Arne Jacobsen designet riktignok hele SAS-hoteelet, inkludert blant annet møbler, bestikk, dørhåndtak og telysholdere. Vestre designer bare møblene som blir brukt i denne helhetlige arkitekturen, men det fordrer derfor at møblene kan passe inn omgivelsene. Det er noe arkitektonisk ved Vestres møbler, som gjør at de lett glir inn i omgivelsene uten å skape for mye oppmerksomhet men samtidig ikke være anonyme. Mange av Vestres møbler har solide konstruksjoner, med en knekk eller en vri som gjør de særegne. 

 

Publisert 16. mars 2018 01:25 - Sist endret 16. mars 2018 03:53
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.