Porsche 911 (996) er idag den minst ettertraktede Porschen på markedet, selv om den er langt mer teknologisk utviklet og luksuriøs enn sine forgjengere. Hva er så grunnen til dette? Når Porsche 911 (996) ble lansert satt Porsche entusiastene kaffen i halsen for å si det mildt. De som hadde elsket Porsche 911 siden tidenes morgen nektet å anerkjenne den nye modellen, de mistet interessen som en tenåring mister interessen i sitt favoritt band som har blitt for mainstream. Hvorfor? Jo, for med nye avgasser og forurensingskrav lanserte Porsche sin nye modell med en vann-avkjølt motor i motsetning til sine tidligere luft-avkjølte motorer. Noe som førte til at bilen ble "renere" og hår på brystet var ikke lengre et must for å kunne håndtere bilen i høyere hastiget. I følge Porsche entusiastene hadde bilen mistet sjelen sin.
Dette ble altså bilen som startet sub-kulturen i Porsche miljøet, Luftgekühlt (Luftavkjølt) klubben. De sverger til alle modeller før motoren ble vann-avkjølt.
Gunnar M. Lamvik skriver "First, the car represents a closed, mechanical universe." og " This artefact, as pointed out by Barthes, be seen as the cathedral of our time - both the cathedral and the car mirror their own times."
Porsche sin nye modell passet ikke inn i deres godt etablerte univers. Bilen var ikke den samme lengre, den gode gamle motorlyden var byttet ut med en ny ukjent motorlyd, motoren var ikke lengre like lett å skru på som den engang var, Porsche hadde kommet med en ny katedral til sine trofaste følgere.
For utenom motoren så er bilen det den alltid har vært, designet var nytt, men ikke revolusjonerende. Så hvorfor hatet de denne modellen så inderlig?
Jeg tror det er fordi Porsche kom med et skifte som de ikke ville være med på, de ville fortsatt leve i sitt luftavkjølte univers.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere