Norsk & dansk designarv
Et halvt århundre etter det som av mange regnes som norsk designs gullalder, 50- og 60-tallet, blir norske møbelklassikere relansert av nye møbelprodusenter. I 2001 stiftes Fjordfiesta, med formål om å videreføre, utvikle og formidle norsk designarv. Sist i 2017, i regi av et samarbeid med Utopia Retro Modern og Rastad & Relling, relanseres klassikeren Bambi mod. 57 (bilde).
Fjoråret ser også stiftelsen av Eikund, som ved å kjøpe opp rettighetene til møbler som bl.a Fredrik Kayers Krysset, forsøker å sette enda mer oppmerksomhet på de norske møbelskattene. I et relativt ferskt intervju i Bo Bedre med mennene bak Eikund, stilles spørsmålet: "Hvorfor var det så mange danske møbelklassikere tilgjengelig på markedet, men nesten ingen norske?"
Bambi mod.57. Sigurd Resell for Rastad & Relling.
Denne danske "dominansen" innen bl.a. møbeldesign, skal jeg videre utforske. I København har jeg flere ganger støtt på forbipasserende som flokker foran vinduene til møbel- og lampeforretning- et nokså uhørt syn i den norske hovedstaden. Hvorfor har det seg slik?
Det er ikke kun på gata danskene virker å verdsette deres designarv fra det 20. århundret. I nyere tider har krefter i den danske regjeringen gitt liv til designinitiativ som INDEX med dets hovedkonsept Design to Improve Life, og DesignDenmark, hvis formål er å opprettholde dansk designs renommé.
Hva ligger bak dansk designs suksesshistorie, da vi nå ser at design virker mer opphøyd og verdsatt enn i Norge? Kanskje gir det forrige århundrets historie et tydeligere bilde av hva som ligger bak vårt eget forhold til design.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere