Fremtidens Chanel-jakke

Karl Lagerfeld tok i 1983 over deler av Chanel. Dette førte til at han også satte sitt eget preg på og designet egne versjoner av blant annet den ikoniske jakken. Det var klart at forandringer ville skje og et mer moderne Chanel ville ta plass. Men hvor mye tok han vare på og hva har endret seg? 

Lagerfeld sitt preg på en moderne Chanel-look og jakke

Det er ikke tvil om at Karl Lagerfeld hadde og har en enorm respekt for Chanel både som person og varemerke. Etter han tok over har han laget flere kortfilmer om Gabrielle "Coco" Chanel sin livshistorie. Alt fra at hun hadde en far som ikke var tilstede og at hun var plassert på et barnehjem, til at hun tok over moteverdenen med sitt driv, kreativitet og karisma.

 

Karl Lagerfeld har sine egne kapitler i nettserien inside CHANEL, men disse har han heller brukt til å skinne lyset på skaperen og hodet bak det hele. I kapittel 8 og 9 sitter han og snakker høyt om Chanel isteden for seg selv. Han forteller blant annet at:

"Coco Chanel har etterlatt seg en stil som er umiddelbart identifiserbar. Den er tidløs, og alltid moteriktig. Chanel  tilhører sin helt egen tidsperiode, og der fortsetter den å overleve og tilpasse seg til den moderne verden og alle de tiårene som vil følge." Og dette sørger Karl Lagerfeld for den dag i dag - og tilpasset seg har han gjort. 

 

Likevel forteller han noe om sine egne verk mot slutten av videoen på kapittel 9.

Han sammenligner Coco Chanel sine verk på femtitallet og den tidligste Chanel-jakken med sine nyere verk med å se på pynten og tilbehørene. På Chanel sine versjoner er det svært få smykker og kjeder. Heller ingen tydelig logo for å virkelig vise at klesmerket er et eksklusivt design. På 80-tallet da Lagerfeld kom til dro han i disse snorene for det bedre, sier han selv.

 

Karl Lagerfeld sier selv at han liker å overdrive med designene sine, men han sier likevel at jobben gjøres så og si ubevisst. Han setter seg ikke ned og tenker 'nå skal jeg lage en ny Chanel-jakke', det skjer naturlig og av seg selv. 

Jeg kan ikke gi deg formelen en formel på Chanel, for det finnes ingen formel. Når du kjøper Chanel så kjøper du en idé.

 

En av disse større snorene Karl Lagerfeld har dratt i er å skape Chanel-jakker for gutter og menn. Han snakker klart og tydelig i intervjuer om hvordan Chanel er feminint og en historie på kvinners rettigheter og friheter. Men likevel har han utviklet merket til å bli mer beggekjønnet. 

Chanel runway høsten 2010

 

Chanel er ikke slik som det en gang var. En jakke som en gang var det ultimate tegnet på en sterk, uavhengig kvinne er nå vanskeligere å plassere i en boks. Jakken har på sett og vis byttet, eller kanskje rettere sagt utvidet mening. På den ene siden strider kanskje dette imot Chanel sin originale idé om kvinnemote. På den andre siden kan en tenke seg at det ikke er slik - tvert imot. I likestillingens navn kan vel menn likegodt som kvinner gå med slike design? Chanel skapte en mer kjønnsnøytral stil, og dette vil også naturligvis ramme menn. 

Som skaperen av det hele en gang sa:

 

Mote er ... Fremgang!

 

Av Ine Hegland
Publisert 16. mars 2018 00:42 - Sist endret 16. mars 2018 00:49
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.