Starten på en moterevolusjon

For å få et bedre innblikk i suksessen til Chanel-jakken tar jeg dere med på «a trip down memory lane». Førtitallets store trend med silhuetten hvor kvinnen skulle ha en bitteliten midje og svært puffete skjørt var en så stor suksess at den fortsatte innover femtitallet. Første halvdelen av femtitallet fortsatte dermed å være en tidsperiode hvor kvinners mote ikke skulle være noe annet enn ekstravagant. Dette resulterte i at det ikke ble stort med plass for designere som Chanel å bre ut vingene sine. 

Steven Lubar i verket sitt ’Men/Women/Production/Consumption,' og Judy Attfield i sin ‘Barbie and Action Man: adult toys for girls and boys’ skriver om hvordan markedet fremstiller seg ovenfor kvinner og menn. Det er tydelige forskjeller å se, noe som naturligvis også gjelder moteverdenen. Det er et ideale for hvordan menn skal kle seg og for hvordan kvinner skal gjøre det samme. Chanel hadde en tanke om at en kvinne fortsatt kunne ose de samme verdiene som deres ideale - uansett om hun kledde seg i stramme korsetter eller i mer bevegelige, frie design.

 

Utvikling og modernitet på starten av femtitallet kunne ingen forutse på lang avstand. En som derimot hadde stort håp var madamoiselle Chanel. Idéen sto klar, nå måtte hun bare realisere den. Hun åpnet igjen dørene til butikkene hennes i 1954 og var klar for å gjøre sin del for å kjempe for kvinners frihet. Enda mer enn før profilerer Chanel klær som fremhever eleganse, bevegelse, minimalisme og rette linjer. Dette inkluderte Chanel-jakken. Alt i en tidsperiode som desperat trengte et åpnere sinn.

 

 

Avslutningsvis deler jeg igjen et sitat - denne gangen av Gabrielle "Coco" Chanel selv. Samme år ble hun nemlig spurt i et intervju hva som var det vanskeligste i hennes arbeid. Hun svarte

 

Enabling women to move with ease, to not feel like they’re in a costume. Not changing attidude, or manner, depending on the dress. It’s very difficult. And the human body is always moving.

 

 

Av Ine Hegland
Publisert 23. feb. 2018 08:35 - Sist endret 23. feb. 2018 08:35
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.