Dette varemerket har en lang historie som faktisk strekker seg helt tilbake til 1886. Det hele startet med farmasøyten, John Styth Pemberton, som hadde et mål om å lage en drikk som skulle virke både forfriskende og velsmakende. Første gangen produktet ble solgt var i apoteker. Her ble en sirup blandet ut med vann og kullsyre og servert i glass til kundene. Glassene ble etterhvert erstattet av glassflasker og til slutt i plastflaskene og "boksene" som vi kjenner til i dag.
Navnet Coca Cola ble til av to ingredienser denne drikken inneholdt, kokablader og kolanøtter. Det var Pembertons sammarbeidspartner, Frank M. Robinson, som fant opp dette navnet. Han mente at to C'er ville se bra ut i markedsføringen. Dette gjorde han veldig rett i for i dag blir denne logoen sett på som en av verdens mest gjenkjennelige. Det har skjedd lite forandringer underveis og den har holdt sin klassiske stil stort sett hele veien. De få gangene det har vært forsøkt å lage en ny logo har det ikke vart lenge før den gamle kom tilbake.
Det er interessant å se på hvordan dette varemerket i over hundre år har klart å holde seg så populært. For det første har det vært en utrolig bra markedsføring rundt dette produktet siden dag én. Dette er noe som er å se opp til og jeg er sikker på at det er mye å lære av Coca Cola på denne fronten. For det andre har jeg lyst til å se nærmere på hvor stor innflytelse dette produktet faktisk har hatt på verdens befolking og hvordan det påvirker vår hverdag.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere