Omaggio – statussymbol med flau bismak

Som mennesker formidler vi i høy grad identitet gjennom objekter. Klærne vi går med, møblene vi innreder med, hvilken mobiltelefon vi velger, og så videre. Men objektene vi velger bort har også stor betydning.

Et av mine favorittprogrammer på tv er et dansk program som heter ”Kender du typen?” hvor to livsstilseksperter er hjemme hos en kjendis og skal gjette hvem som bor der basert på interiør, valg av bosted og smak. I en episode stod det en Omaggio jubileums-vase på stuebordet, og programlederen kunne fortelle at kveldens hovedperson ivrig hadde skrevet seg på venteliste for å anskaffe seg den da den skulle lanseres, men at hun i kjølvannet av kontroversen rundt vasen var litt flau over å ha den framme.

Selv er jeg den stolte/flaue eier av en liten Hammershøi-vase, en annen vase fra Kähler. Det første jeg gjør hvis noen komplimenterer vasen er å skynde meg å informere dem om at det absolutt ikke er jeg som har kjøpt, men at jeg vant den i et pakkespill på et julebord. Selv om jeg synes vasen er fin, og selv om jeg velger å beholde den og bruke den, nekter jeg å identifiseres som en person som bevisst anskaffer seg en Kähler-vase.

Denne ambivalente følelsen er noe jeg er interessert i å undersøke nærmere. At det å ta avstand fra enkelte ting kan være en like viktig del av ens identitet som de tingene man velger å kjøpe, gå med, og ha stående framme på stuebordet. Derfor tror jeg at temaet identitet i tilknytning til objekter kan være relevant for min  semesteroppgave.

Publisert 8. mars 2018 18:36 - Sist endret 8. mars 2018 18:36
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.