Porsche for alle

Bilder av leppestift, neglelakk og høyhælte sko var blant en av de populære markedsføring tiltakene som ble gjort før i tiden for å få kvinners oppmerksomhet. På 50-tallet kom bilmerket Ford med en kolleksjon vesker og Dodge laget en rosa bil som de kalte "Dodge La Femme". Bilen kom med matchende regnjakke, paraply og veske. Hvor mye er endret på snart 70 år? Hvilken tiltak gjøres idag?

Porsche har over doblet markedsandelen blant kvinner de siste årene. Sakte men sikkert har Porsche ekspandert mer og mer med reklamer i mer feminine magasiner og tv-kanaler, selv om salget øker til kvinner, så er de veldig forsiktige med å endre oppfattelsen av merket til det mer feminine. 
Den største årsaken til at de har fått oppmerksomheten til kvinner er fordi de har lansert 2 suv (sports utility vehicle) modeller. Dette er store biler med masse komfort og luksus, og mulighetene til å skreddersy bilen som du ønsker er uendelig, alt fra nøkkelfarge til brodering i nakkestøttene. 

Pr dags dato blir biler mer og mer kvinne-sentriske, og ikke bare selve bilen, tilbehøret blir også endret på. Flere bilmerker i dag har utvidet merket sitt mot moteverdenen. Det hele startet med merker som Ferrari og Porsche som begynte å lage matchende tilbehør men som nå har blitt til kofferter, vesker, solbriller, Iphone cases etc.. som har blitt mer og mer feminin gjennom årene.

Merkeutvidelsene til bilmerkene er blitt store inntektskilder og er blitt til en plass der de kan markedsføre spesifikt mot kvinner. Merkeutvidelsen til Porsche heter Porsche-Design, de begynte med å selge nokså maskuline sorte kofferter men i dag er det blitt til noe helt annet, merket sponser bla tennis proffen Maria Sharapova og hun lanserte for ikke så lenge siden sin egen veske kolleksjon som er alt annet enn  maskulin.  

 

Bilindustrien har aldri markedsført i så stor grad mot kvinner som nå. Volvo har laget en bil som er designet kun av kvinner. Alle de store bilmerkene begynner å bli "kjønnsfrie" 
Det blir spennende å se hvordan de markedsfører de nye bilmodellene i fremtiden. 

Av Einar-Andrè Bersvendsen
Publisert 9. mars 2018 19:53 - Sist endret 12. mars 2018 14:02
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.