Porsche har over doblet markedsandelen blant kvinner de siste årene. Sakte men sikkert har Porsche ekspandert mer og mer med reklamer i mer feminine magasiner og tv-kanaler, selv om salget øker til kvinner, så er de veldig forsiktige med å endre oppfattelsen av merket til det mer feminine.
Den største årsaken til at de har fått oppmerksomheten til kvinner er fordi de har lansert 2 suv (sports utility vehicle) modeller. Dette er store biler med masse komfort og luksus, og mulighetene til å skreddersy bilen som du ønsker er uendelig, alt fra nøkkelfarge til brodering i nakkestøttene.
Pr dags dato blir biler mer og mer kvinne-sentriske, og ikke bare selve bilen, tilbehøret blir også endret på. Flere bilmerker i dag har utvidet merket sitt mot moteverdenen. Det hele startet med merker som Ferrari og Porsche som begynte å lage matchende tilbehør men som nå har blitt til kofferter, vesker, solbriller, Iphone cases etc.. som har blitt mer og mer feminin gjennom årene.
Merkeutvidelsene til bilmerkene er blitt store inntektskilder og er blitt til en plass der de kan markedsføre spesifikt mot kvinner. Merkeutvidelsen til Porsche heter Porsche-Design, de begynte med å selge nokså maskuline sorte kofferter men i dag er det blitt til noe helt annet, merket sponser bla tennis proffen Maria Sharapova og hun lanserte for ikke så lenge siden sin egen veske kolleksjon som er alt annet enn maskulin.
Bilindustrien har aldri markedsført i så stor grad mot kvinner som nå. Volvo har laget en bil som er designet kun av kvinner. Alle de store bilmerkene begynner å bli "kjønnsfrie"
Det blir spennende å se hvordan de markedsfører de nye bilmodellene i fremtiden.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere