Dr. Martens. Fra en sko med lave salgstall, hovedsakelig brukt av husmødre, til et globalt moteikon. Fra subkulutrer til “mainstream”. Dr. Martens har spilt en sentral rolle i historien til ungdomsmote, fra nynazistene til punkere og pop-stjerner.
Det er 60 år siden krigslegen Klaus Martens og hans venn, plastikk ingeniøren Herbert Funk lanserte skoen. Ideen sprang frem da Martens etter en skiulykke skadet foten kraftig, og var ukomfortabel i de tradisjonelle militærstøvlene. Han hadde lite suksess med salg de første årene, det var først da han gikk inn i et samarbeid med Funck at salgstallene begynte å stige. Skoen var originalt designet til arbeideren, som var ute etter en slitesterke og komfortabel sko.
Den komfortable sålen var en stor hit blant hjemmeværende kvinner, og de første årene stod kvinner og 40 år for 80% av utsalget. Siden den internasjonale lanseringen i 1959 har skoen gått ut og inn av motebildet, og blitt adoptert og ‘kostomisert’ av forskjellige samfunnsgrupper. Dr. Martens blitt et symbol på frihet og opprør.
Grunnen til at jeg har valgt Dr. Martens er fordi jeg synes det er interessant hvordan et moteartikkel har blitt tatt opp av så et vidt spekter forskjellige samfunnsgrupper, og brukt til å fremstille en spesifikt uttrykk. Hva er det med denne skoen som gir den et så sterkt utrykk?
Selskapet gikk nesten konkurs i 2003, men har de siste årene økt i popularitet. Salgstallene har de siste 3 årene økt med nærmere 40 %, og vært fremmet på catwalker i London, New York og Paris. Skoen har historisk sett vært populær i perioder av politisk omveltning. Er Dr. Martens kanarien i gruven?
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere