Silje Marianne Fredriksen

Publisert 15. mars 2018 16:47

I samtale med venner og bekjente som enten studerer ved universitet i Oslo eller har kjennskap til trenden Känken sekken har skapt ved Blindern, kommer det frem en ”hat/elsk” kultur.

Publisert 7. mars 2018 20:48

I semesteroppgaven min skal jeg ta for meg den valgte tingen, Fjällräven sekken Känken, som en stedsspesifikk trend ved Universitet i Oslo. Jeg har gitt sekken kallenavnet ”Blindernsekken”, og når jeg bruker sekken på Blindern ser jeg på den som et symbol på tilhørighet, image og reputasjon tilknyttet universitetet. Jeg vil at andre skal legge merke til sekken og tenke at jeg er en student ved Blindern når de ser på meg. Hvis vi derimot ser for oss sekken utenfor konteksten av universitetets vegger, forandrer betydningen seg og blir kanskje noe helt annen enn den typiske Blindern uniformen? I dagens blogginnlegg vil jeg se nærmere på tingens betydning tilknyttet et stedsspesifikt sted og tingens betydning i seg selv.

Publisert 22. feb. 2018 18:34

I løpet av den siste uken har jeg måttet gå noen runder med meg selv om valget av ting til semesteroppgaven. Det første blogginnlegget var en introduksjon til den originalt valgte tingen, The Fisherman Beanie. Jeg introduserte også ønsket om å jobbe med trend i semesteroppgaven. Som et eksempel på et produkt og trend jeg i utgangspunktet ikke likte, men senere valgte å bære på ryggen selv, tok jeg frem Fjällräven sekken Känken. Jeg fremla sekken som den typiske ”Blindernsekken”, som studenter ved Universitetet i Oslo har holdt trygt til sin rygg i de siste årene.

Publisert 15. feb. 2018 16:42

Lua sitter på toppen av hodet, den ser varm og god ut, men ørene er utenfor varmesonen. Trenden vokser, og blåbærene spirer. De går rundt i klynger, som alle andre voksende trender.

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.