”Blindernsekken”, Vespa og italiensk ungdom?

I løpet av den siste uken har jeg måttet gå noen runder med meg selv om valget av ting til semesteroppgaven. Det første blogginnlegget var en introduksjon til den originalt valgte tingen, The Fisherman Beanie. Jeg introduserte også ønsket om å jobbe med trend i semesteroppgaven. Som et eksempel på et produkt og trend jeg i utgangspunktet ikke likte, men senere valgte å bære på ryggen selv, tok jeg frem Fjällräven sekken Känken. Jeg fremla sekken som den typiske ”Blindernsekken”, som studenter ved Universitetet i Oslo har holdt trygt til sin rygg i de siste årene.

Foto: Silje Marianne Fredriksen

Det er mitt første semester her på Blindern, og det vil også trolig være det siste ettersom jeg kun er enkeltemnestudent og skal videre til andre prosjekter. I den anledning har min nysgjerrighet til denne studentuniformen, gjort at jeg vil utnytte dette skikkehullet inn i hverdagen til den typiske Blindern studenten. Derfor blir min valgte ting istedenfor The Fisherman Beanie; Fjällräven sekken Känken.

 

I forbindelsen med skolestart ønsket jeg å kjøpe en ny sekk, og jeg luftet ideen om å kjøpe meg en Känken med en venninne som selv studerer på Blindern. Det første hun sier er at ”Det er så sykt mange som har den sekken på Blindern!”. Dette var ikke kjent kunnskap for meg, men min respons på dette var positiv og gjorde valget enklere for meg. Om jeg kunne føle på en større tilhørighet ved første dagen på et nytt universitet, kun ved kjøpet av en sekk, var avgjørelsen allerede tatt.

 

Sekken er på når jeg gjør min entré hver dag på Blindern.

Rundt meg er andre studenter som jeg ikke kjenner, men et større antall bærer den samme sekken som meg.

 

Det har gått rundt en måned siden første skoledag, og jeg har nå selv sett at Känken er klistret til studentenes rygger, også min egen. Dette førte til et ønske om å undersøke bruken av denne sekken som et symbol for tilhørighet, image og reputasjon tilknyttet nettopp Blindern.

I en av de første forelesningene i emnet Designkultur; ti ting, ble den Italienske Piaggio Vespa scooteren, designet av Corriando D’Ascanio for selskapet Piaggio Air, tatt frem i lyset som et kulturelt ikon. Vi ble også introdusert til fenomenet rundt scooteren som oppstod blant italienskungdom, og det er dette punktet jeg fant av interesse å se nærmere på i sammenheng med Känken og den stedsspesifikke bruken av den blant studenter ved Blindern. Det første steget jeg har tatt i sammenlignelsen er å reflektere over teksten ”Object as Image: The Italian Scooter Cycle”, skrevet av Dick Hebdige. Jeg ønsker å sammenlikne bruken av sekken og scooteren, og trekke mulige paralleller mellom disse to fenomenene. Jeg er fortsatt i prosessen av å sette meg inn i teksten og hvilke deler av den jeg kan se på som relevant for semesteroppgaven. Foreløpig vil jeg heller ikke begrense meg til bruken av Vespa blant italienskungdom, ettersom det kulturelle ikonet har vært utbredt blant et mye høyere antall brukere.

 

 

Av Silje Marianne Fredriksen
Publisert 22. feb. 2018 18:34 - Sist endret 22. feb. 2018 18:36
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.