PANTONE 19-4052 Classic Blue

PANTONE 19-4052 Classic Blue ble kåret til Årets Pantone Farge 2020. Den betegnes som en tidløs, enkel og elegant blå fargetone.

Bildet kan inneholde: blå, tekst, font, azure, turkis.

PANTONE 19-4052 Classic Blue

I 1963 revolusjonerte Pantone trykkeribransjen med det fargerike PANTONE MATCHING SYSTEM®, et innovativt verktøy som muliggjør et troverdig valg og gjengivelse av en jevn, nøyaktig farge hvor som helst i verden. Verktøyet organiserer fargestandarder gjennom et nummereringssystem og brikkeformat, som siden har blitt ikonisk for Pantone-merket.

I over 20 år har Pantones Årets Farge påvirket produktutvikling og kjøpsbeslutninger i flere bransjer, inkludert mote, hjemmemøbler og industriell design, så vel som produktemballasje og grafisk design.

Pantone Color Institute er forretningsenheten i Pantone som velger årets Pantone Color basert på globale fargetrender. Gjennom sesongmessige trendprognoser, fargepsykologi og fargekonsulenter, samarbeider Pantone Color Institute med globale merkevarer for å effektivt utnytte kraften, psykologien og følelsene av farger i designstrategien. De gir råd til selskaper om farge for produkt og for visuell identitet til merkevarer.

Pantones fargeeksperter jakter etter nye spennende og innflytelsesrike farger over hele verden. Dette kan omfatte underholdningsindustrien, reisende kunstsamlinger, nye artister, mote, design, populære reisemål, så vel som nye livsstiler, stiler og samfunnsøkonomiske forhold. Påvirkning kan også stamme fra ny teknologi, materialer, teksturer og effekter som påvirker farge, relevante sosiale medieplattformer og til og med kommende sportsbegivenheter som fanger oppmerksomhet over hele verden. Valget på årets farge baserer seg på lav aggressivitet og en avslappende interaksjon.

«De betryggende egenskapene til Classic Blue gir suggestive forhold til himmelen i skumringen, og gir løfte om beskyttelse. Classic Blue gir den menneskelige ånden en følelse av fred og ro, og gir ro og selvtillit og gir tilflukt. Stimulerer oss til å se utover det åpenbare, PANTONE 19-4052 Classic Blue oppfordrer oss til å utvide vår tenkning; å utfordre oss til å tenke dypere, øke perspektivet og åpne kommunikasjonsstrømmen» er Pantones pretensiøse beskrivelse av Årets Farge.

Pantone Mug Classic Blue

Emneord: Pantone, Classic Blue, Årets Farge 2020 Av Anna Sigrid Botteghi Grant
Publisert 24. mars 2020 12:05 - Sist endret 24. mars 2020 12:05
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.