Julie Klevmark

Publisert 19. apr. 2020 18:46

Av de mange bilmodellene som har blitt produsert, er det noen produkter som har hatt en mer vedvarende effekt enn andre. At et industrielt designs suksess i større grad avhenger av samtidens samfunnstilstand er ingen overraskelse, og slik historien viser har det blitt produsert en enorm mengde med ulike design for å møte forbrukersamfunnets krav. I mitt forrige blogginnlegg snakket jeg om Dodge La femme, et Chrysler-produkt rettet mot den kvinnelige sjåføren. Men et kanskje mindre kjent aspekt er de kvinnelige industrielle designernes rolle innenfor bilproduksjon. Mer spesifikt en gruppe kvinners rolle i gigantprodusenten General Motors på 50-tallet.

Publisert 24. mars 2020 11:42

"By special appointment to her majesty... the American Woman"

Med fremveksten av amerikanske designbiler på midten av 1900-tallet ble også noen produsenter oppmerksomme på en økende interesse for bil blant kvinner. Dette var hovedmotivasjonen bak produksjonen av modellen Dodge La femme, en bil designet spesifikt for den kvinnelige bilisten. Ettersom bilers estetiske trekk ofte hadde en bestemmende rolle når kvinner skulle kjøpe bil, ble målet å skape en bil som skulle appellere til den "moderne kvinnen" 

Publisert 2. mars 2020 21:28

1950-tallet markerte begynnelsen på det vi refererer til som "Space age", en tid hvor verdensrommet og muligheten for romfart ble noe virkelighetsnært. I tråd med dette utviklet det seg ulike design for romskip, hvorav noen modeller har blitt stående som mer markante enn andre. "Space age" i amerikansk kontekst ble fremtredende etter oppskytningen av den sovjetiske satellitten Sputnik 1. Noen av de mer ikoniske og gjenkjennelige amerikanske romskip-designene ble allikevel blitt tegnet opp noen år før denne hendelsen. 

Publisert 10. feb. 2020 19:10

Årene mellom mindten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet regnes gjerne som en gullalder for amerikansk bildesign. Produksjon av biler på en kommersiell skala var i stor grad et resultat av et økonomisk skifte og en ny klassestruktur. Allerede mot slutten av 40-tallet begynte en økende produksjon av nye designbiler, og i samsvar med med denne utviklingen etablerte det seg også en kultur knyttet til eierskap og bruk av disse bilene. 

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.