Som jeg nevnte i det forrige blogginnlegget ble produsenter på midten av 1900-tallet omsider oppmerksomme på kvinners bestemmende rolle i kjøpet av biler. En av de første som tok dette på alvor i produksjonssektoren var visepresidenten i General Motors Harley J. Earl, som allerede på 40 -og 50-tallet ansatte en rekke kvinnelige designere i utviklingen av et bildesign som appellerte til den kvinnelige kjøperen. General Motors så etterhvert en mulighet i det å promotere de kvinnelige designerne på et offentlig plan. En gruppe av disse designerne fikk kallenavnet Damsels of design. For å foreta seriøs promotering av deres produkter ble det blant annet arrangert et Feminine Auto Show i 1958, med en rekke produkter på utstilling.
Det er tydelig at baktanken hos General Motors var noe lignende det vi vitnet hos Chrysler og deres Dodge La Femme bil, som jeg snakket om i mitt forrige blogginnlegg. Allikevel ser man markante forskjeller mellom de to produsentene. The Damsels of designs design formidler en mer subtil estetikk, med noen mer feminine og familievennlige elementer enn den ellers "maskuline" bilen, og virker heller som et produkt rettet mot et helhetlig bilsamfunn. Dodge La Femmes derimot, med markant bruk av pastellfarger og de tilhørende kvinneproduktene som fulgte med gjør modellen til en svært spesifisert designprodukt.
Flere av modellene som de såkalte Damsels of Design arbeidet med har en sentral rolle i den amerikanske bilens historie. Herunder også den innflytelsesrike modellen Cadillac Eldorado Seville, som har blitt reprodusert i hele 12 generasjoner i årene mellom 1952 og 2002.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere