Røros Tweed x Bjarne Melgaard

Er kombinasjonen gammel tradisjon og moderne design nøkkelen til Røros Tweed sin suksess? 

Bildet kan inneholde: tegning, organisme, illustrasjon.

I 1789 døde direktør fro Røros kobberfabrikk Peder Hiort. I sitt testament donerte han sin formue  til de fattige i byen, og pengene skulle gå til innkjøp av tekstiler som skulle tåle det røffe nordiske klima på Røros, slik startet teppeeventyret Røros Tweed. I dag produserer Røros Tweed  tepper i 100% norsk ull, et tradisjonsrikt norsk kvalitetsprodukt, i tillegg til blant annet puter og gardiner. Men hvordan klarer de i et stadig mer modernisert samfunn, og holde seg aktuelle? Antallet interiør merker som produserer tepper og puter, er utallige, men de produserer i tillegg også ofte mange andre interiør produkter. Kan nøkkelen til Røros Tweed sin aktualitet være design? Røros Tweed benytter seg av mange av skadinavias ledende designere som for eksempel norske Andersen & Voll, Kristine Five Melvær og Snøhetta Design. 

 

I denne bloggen skal jeg se litt på ulike samarbeid Røros Tweed gjør, og designere de jobber med som ikke utelukkende er produktdesignere. I dette innlegget skal vi se på samarbeidet med Bjarne Melgaard. Bjarne Melgaard er en av norges største moderne kunstnere. Han er et arbeidsjern og multitalent. Melgaard har produsert 7 filmer og skrevet mange bøker, i tillegg til sin kunst som har vært utstilt i mange av verdens ledende gallerier og museer. Han har en ekspresjonistisk kunstnerstil full av farger, følelser, lengsel og begjær. Et kjent motiv i hans kunst, som bryter med en tidligere mer kontroversiell kunst, er de ulike fremstillingene av Pink Panther, og det er det vi ser på Røros pledd.

 

I 2012 inngikk Bjarne Melgaard og Snøhetta et samarbeid om å tegne et hus hvor Melgaard kunne bo og bruke som atelier. Prosjektet ble hetende "A house to die in". Snøhetta tegnet huset inspirert av Melgaard sin kunst og stil, og Melgaard designet interiøret. Tegninger, modeller og innblikk i interiøret i huset ble stilt ut på ulike museer, blant annet på institute of Contemporary Art i London. Røros Tweed ble da spurt om å veve et 500m^2 pledd til utstillingen. Etter dette samarbeidet, ble Melgaard inspirert til å jobbe mer sammen Røros Tweed. Å ha en anerkjent norsk kunstner som designer, må jo være god promotering for Røros Tweed, og en øyeåpner for en yngre og kunstinteressert kundegruppe. 

Publisert 11. feb. 2020 13:19 - Sist endret 11. feb. 2020 20:27
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.