Polaroid

I første blogginnlegg skrev jeg om polaroidkameraet. Fra før hadde jeg egentlig ikke noe spesielt forhold til kameraet, foruten å ha sett de ikoniske små fotografiene med hvit ramme rundt utallige ganger. Men etter innlegget begynte jeg å merke meg hvor mange steder i samfunnet en kan legge merke til det kulturelle avtrykket polaroidkameraet faktisk har satt. For eksempel da jeg var på besøk hos ei venninne, og ser at hun har hengt opp bilder på soveromsveggen av ulike sosiale sammenkomster, med påsatt hvit polaroidramme. I semesteroppgaven har jeg derfor valgt å skrive om nettopp Polaroidkameraet.

Bildet kan inneholde: kamera, kameraer og optikk, filmkamera, øyeblikkelig kamera, digitalkamera.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg vil se på historien til utviklingen av de ulike selvfremkallingskameraene, ta for meg de modellene som hadde størst kommersiell suksess og selvfølgelig også se hvilken rolle kameraet hadde for kulturen i sin storhetstid. Ikke minst vil jeg se på hva kameraet har å si for dagens samfunn, og fremtiden til denne type analoge kamera.

Polaroid var ikke bare populær blant «vanlige» personer, men flittig brukt av kunstnere som Andy Warhol, Ansel Adams og William Wegman. Det kan også finnes sentralt og mindre sentralt i filmer som Beetlejuice, Thelma & Louise og Hjemme Alene. Faktisk dukker fenomenet også opp i musikken, som OutKast synger: «Shake it like a Polaroid picture!» i deres Hey Ya! Moteindustrien har også vært en stor bruker av Polaroid, dels på grunn av polaroids egenskap i å vise den umanipulerte sannheten og lettvinte bruk.

Modellene som hadde størst suksess, og som har blitt selve ikonet på Polaroid er Polaroid One Step. Den ble først lansert i 1977, og har den gjenkjennbare regnbuestripen nedover fronten. Den aller første logoen til Instagram var faktisk basert på denne modellen.

Jeg føler denne oppgaven ble ennå mer relevant i dag, da det 26. mars 2020 ble gjort kjent at Polaroid Originals (The Impossible Project) som jeg nevnte i bloggen tidligere, nå har fått lov til å kalle seg kun Polaroid. Igjen er polaroidmerket i hendene på folk som er lidenskapelig interessert i produktet og fremtiden til det. Igjen fungerer kanskje bedriften som en stor familie slik det gjorde i sin storhetstid.

Publisert 21. apr. 2020 13:08 - Sist endret 21. apr. 2020 13:11
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.