1001 AF og skandinavisk filosofi

I forrige blogginnlegg skrev jeg oppsummerende om Sven Ivar Dysthe sitt gjennombrudd med 1001-serien, samt hans vei til å bli en av norges mest anerkjente møbelsnekkere. Jeg skal nå forklare i dybden hvordan 1001 AF er konstruert og dens videreutvikling, samt kort om skandinavisk filosofi, som jeg skal knytte objektet opp mot i semesteroppgaven.

Bildet kan inneholde: gulv, møbler, rom, gulv, tile.

1001 serien bestod av både stoler, sofaer og et par bord, hvor alle møblene var demonterbare for pakning. Denne smarte monteringen sto i stil med resten av skandinavias møbler, hvor et stort del av fokuset ligger på funksjonalitet og enkle, rene linjer. I likhet med andre store nordiske møbeldesignere som Finn Juhl og Hans J. Wegner var stolens optimale funksjonalitet i tråd med minimalistisk bruk av materialer og dimensjoner. Under nordens ‘’Golden age’’ av interiør, møbeldesign og arkitektur fra 1930 til 1970 er det noen trekk som knytter produktene sammen mellom land og personlig smak. Produktene skulle være i tro med naturen og omgivelsene, ha en mening og funksjon og når det kom til rent utseende gjaldt ‘’less is more’’.

Armlenestolen 1001 AF  er kun en av en større serie, kalt 1001 som ble Dysthe sin største suksess, til tross for stor produksjon av utvalgte stoler og sofaer. Armlenestolen var den mest suksessfulle av 1001 serien, på grunn av dens innovative silhuett og materialsammensetning i forhold til tidligere norske stoldesign. Stolen består av stålrør som stolbein og sprossene er enten palisander, teak eller bøk. Setet er svakt buet fra nederst ved ryggen, og består av skumgummi trukket med okseskinn over. Skruene som er satt inn i treet er innfeltet, som gjør det mer elegant, enn et rustikt utseende med spesielt synlige skruer. Stolen har og en ekstra lang ryggstøtte. Til tross for navnet, har stolen ingen armlener man kan hvile armene på, men dette gjør stolen minimalistisk og annerledes fra andre norske og skandinaviske stoler på markedet.

Etter Dysthe fikk utmerkelesen American Institute of Decorations International Award Litigation, utvidet han med en hvilestol og krakk, hvor hvilestolen ved navn 1001 Reclyning, fikk mer stopping, en bueformet hodepute og variabel sittestilling. I følgende år etter utgivelsen av 1001 AF, arbeidet Dysthe videre med 1001-serien og videreutviklet seriene 3001, 4001 og 5001. Likheten til disse seriene i tillegg til den originale, er at dem alle er egnede kontormøbler. De er modulbaserte og demonterbare som gjorde med praktiske og stilrene i en seriøs setting.

I semesteroppgaven vil jeg gå mer i dybden på hvordan 1001-serien, og spesielt armlenestolen, påvirket norsk møbeldesign, hvordan de nordiske landene jobbet sammen med deres produkter under ‘’Golden age’’, og knytte dette opp til skandinavisk filosofi.

Publisert 21. apr. 2020 12:23 - Sist endret 21. apr. 2020 12:23
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.