Kunst, mote eller ren teknologi?

Høsten 2013 arrangeres den årlige moteuka i Paris, og motekritikerenes øyne er rettet mot nye tekstiler, komposisjoner og designere som skal prege neste års utstillingsvinduer. Midt mellom vakre modeller og kommersielle ideer er det en kolleksjon som står frem i mengden. Klesdesigner Iris Van Herpen sender en modell ned catwalken i verdens første 3D printede kjole, for sin Spring Couture kolleksjon ‘’Voltage’’. 

 

Bildet kan inneholde: mote modell, mote, moteshow, runway, klær.

I samarbeid med arkitektene Neri Oxman og Philip Beesley, har Van Herpen produsert et plagg basert på teknologi og ergonomi. ‘’Voltage’’ sprenger grensene for hva definisjonen av mote er, og hvordan man ved hjelp av vitenskapelige og mekaniske fremgangsmetoder kan fjerne fokuset fra kroppsidealer og rette det mot et plaggs potensiale. Den 3D printede kjolen er kun starten på et fremtidsrettet moteimperium.

Iris Van Herpen er en nederlandsk klesdesigner. I 2007 opprettet Van Herpen sitt klesmerke, etter samme navn. Siden den gang, har plaggene fascinert mer og mer for hver kolleksjon, og plaggene blir og både mer interessante, og vanskeligere å forstå med tiden. Når man skal skrive om Iris Van Herpen sine mytiske og iøyefallende kreasjoner, er det vanskelig å forstå om man skriver om kunst, mote, vitenskap eller teknologi. Hennes plagg og kolleksjoner er en blanding av alle disse fire egenskapene, noe som gjør plaggene hennes så unike. Van Herpen har revolusjonert moteindustrien ved å skape nye metoder for produksjon innenfor en relativt begrenset bransje basert på trender og kommersiell suksess.  

I disse blogginnleggene vil jeg ta for meg Iris Van Herpen som et etablert varemerke og hvordan hennes produksjon videreførerer moteverdenen i en teknisk og vitenskapelig retning. Jeg vil og ta for meg konkrete kreasjoner, og koble de opp til Van Herpen sine visjoner og andre temaer. Hennes kreasjoner kommer fra organiske utgangspunkt, men gjennomføres med maskineri som blant annet 3D printing, noe jeg finner veldig interessant. Balansen og kombinasjonen mellom håndverk og teknikk står veldig sentralt, samt hennes transformerende definisjon av feminitet og identitet. 

Publisert 11. feb. 2020 13:40 - Sist endret 11. feb. 2020 13:40
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.