Hjemmet som kunstverk

Vi ser hvitmalte møbler som strekker seg oppover i slanke vertikale linjer, prikker av røde roser og et piano dekorert med organiske former. Charles Rennie Mackintosh tegnet et delikat interiør med stilinspirasjon fra Art Nouveau og japanske interiør, men også med sin egne karakteristiske stil.

Bildet kan inneholde: tekst, design, illustrasjon, rom.

A House for an Art Lover, 1901. Perspective of the drawing room and music room. Bilde nr. 7 fra Meister der Innenkunst: Charles Rennie Mackintosh, Glasgow: Hans eines Kunstfreundes, publisert av Alexander Koch i Darmstadt i 1902.

Den skotske arkitekten og designeren Charles Rennie Mackintosh (1868-1928) bidro med akvareller av «A House for an Art Lover» i 1901 i en konkurranse til å designe hjemmet til en kunstelsker. Konkurransen ble publisert av Alexander Koch i 1900 i Zeitschrift für Innendekoration. Huset var ikke ment å bygges i praksis, og prosjektet ble beskrevet som en «Ideas Competition». De skulle designe et moderne ideal hjem. Likevel forbeholdt Koch rettighetene til alle prosjektene som ble sendt inn, så det var ikke utelukket å bygge en av designene, til tross for at konkurransen oppmuntret dem til å bruke fantasien.

 

Mackintosh svarte med elegante akvareller i en romantisk stil som minner om Prerafaelittenes drømmende verden. Her ser vi hans tegning av salongen og musikkrommet, som også inkluderer malerier av konen hans Margaret Macdonald Mackintosh, som var en anerkjent Art Nouveau maler. Charles og Margaret Mackintosh hadde flere samarbeidsprosjekter, men det var særlig naturlig her, ettersom det kunstneriske var vektlagt. Men det er ikke bare ved å inkludere maleriene hennes dette blir et kunstverk. Charles Mackintosh tegnet balanserte komposisjoner med en bevisst bruk av rommet, elegante linjer og delikate blomster som minner om japanske interiør. Det er ikke usannsynlig at han har vært inspirert av James McNeill Whistlers interiør The Peacock Room, som var sterkt inspirert av japansk kunst og design. Vi kan i tillegg se dekorative elementer som kvadratene og slanke rektangler, som senere kom til å bli hovedkomponentene i formspråket hans.

Av Tiril Sofie Erdal
Publisert 11. feb. 2020 03:03 - Sist endret 11. feb. 2020 03:08
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.