Algeplast - morgendagens materiale?

Mange designere og bedrifter har de siste tiårene gått inn for å produsere mer bærekraftige produkter, og flere merker har også etablert ulike samarbeid med veldedige organisasjoner som fremviser et økt fokus på en global form for etisk praksis. Å ta hensyn til et produkts totale livsløp har blitt en sentral problemstilling, hvor designere har forsøkt å produsere produkter som kan resirkuleres eller komposteres, og hvor mange bedrifter også prøver å betale for skaden eventuelle materialer og produksjon medfører miljøet gjennom å f.eks. plante trær eller donere penger. Til tross for at dette er gode tendenser viser det også til en logikk hvor vi prøver å bøte på skaden vi gjør fremfor å bidra til et større globalt økosystem på positivt vis gjennom våre produksjons- og konsumerpraksiser. Dette er noe New York designeren Charlotte McCurdy har valgt å problematisere gjennom produksjonen av en karbon-negativ regnjakke.

Bildet kan inneholde: hvit, klær, yttertøy, erme, jakke.

Regnjakken er laget av en algebasert bioplast som varmebehandles og deretter helles over i en spesiallagd form hvor mønsteret kuttes ut før det nedkjøles og danner et fast og gjennomsiktig materiale. Jakken produseres ved hjelp av fornybar energi, og tråen, knappene og voksen som konstruerer og gjøre jakken vanntett er også basert på plantematerialer, hvilket gjør produktet vegansk og fullstendig nedbrytbart.
Det geniale med designet er at i produksjonen av algeplasten henter man karbon ut fra atmosfæren, lagrer det som gass eller væske, og bruker det til å gro algene gjennom fotosyntese. Dette betegner en ny og interessant måte å tilnærme seg design på, hvor målet ikke kun er å redusere avfall som plast, eller lage noe som kan brytes ned, men hvor selve produktet kan være fullstendig karbon nøytralt eller ha en positiv effekt på miljøet. Interessen for alger som materiale er også tydelig i andre designsektorer, hvor det utforskes innenfor alt fra mote til byggematerialer, og mange ser på inntoget av algebaserte produkter som en sjanse til å fremme løsrivelsen fra fossilt brennstoff. Ved å endre karbonkilden vi bruker til å lage klærne våre kan vi dermed bevege oss mot en mer karbonnegativ moteindustri – men det virker som om dette fremdeles ligger litt frem i tid.

Jakken til McCurdy finnes kun i fire eksemplarer og er ikke ment for masseproduksjon, men designeren ser ut til å fremsette produktet med intensjonen om å vise oss hva som er mulig å få til, og forhåpentligvis inspirere konsumere til å legge press på produsenter til å utforske denne innfallsvinkelen til design. McCurdy ser dermed ut til å representere en garde optimistiske designere som går inn for å lage smarte løsninger i møte med klimakrisen, samtidig som hun fatter en kapitalistisk tilnærming ved å vektlegge bedrifters og konsumeres rolle i vår respons til krisen.

 

Publisert 19. apr. 2020 22:20 - Sist endret 19. apr. 2020 22:20
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.