Wacom's Grip Pen

Gjennom de siste ti årene har jeg prøvd en lang rekke med digitale tegnepenner, og i varierende grad irritert meg over måten de er designet på. Noen må kontinuerlig lades opp, da gjerne på en litt klønete måte, andre er ubehagelig å holde i, og noen har bommet totalt fra et estetisk perspektiv. En penn jeg derimot aldri har reflektert noe særlig over, til tross for snart seks år med daglig bruk, er Wacom’s Grip Pen.

Bildet kan inneholde: penn, stylus, kontorrekvisita, skrive redskap, skriveinstrument tilbehør.

Fra starten av gikk Wacom inn for å designe produkter for de som skulle jobbe kreativt, og som dermed trengte utstyr som kunne brukes åtte timer om dagen, fem dager i uken. Pennens design er derfor styrt av ergonomiske hensyn, hvor materiale, utformingen og tyngden har blitt satt sammen for å redusere belastningen på håndledd, skulder og arm som enhver kreativ sjel er dømt til å leve med. Pennen har heller ingen unødvendig dekor og den kommer kun i en nøytral sort fargepalett hvor de ulike materialene fremhever pennens ulike bruksområder. Dette fokuset på funksjon fremkommer også i alt av tilgjengelig tilbehør, ettersom de ulike pennetuppene og pennestativet også kommer i nøytrale farger og fyller ulike praktiske behov tilpasset forskjellige kreative yrker.

Det geniale med Wacom’s tilnærming til design er måten de har peilet seg inn på en spesifikk målgruppe og designet noe som kan skreddersys til mine behov. Pennen har blitt en så naturlig del av hverdagen min at jeg ikke trenger å tenke over den og dets design, og det er nettopp derfor den har beholdt sin plass i mitt faste sortiment når andre konkurrenter har måtte forlate bygningen – hvilket jeg mistenker at kommer til å være tilfellet i lang tid fremover.

 

Publisert 9. feb. 2020 22:09 - Sist endret 9. feb. 2020 22:09
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.