Pensum/læringskrav

Den anførte litteraturen er ikke å forstå som et fast, obligatorisk pensum og vil derfor ikke bli gjort til gjenstand for særskilt prøving. Den er først og fremst tenkt som en hjelp i arbeidet med prosjektskissen. Også en del av litteraturen til KIS4001 kan anbefales i denne sammenhengen.

Alvesson, Mats og Kaj Sköldberg: Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi og kvalitativ metod, Lund 1994. Studentlitteratur.

Blomberg, Wenche: Vade me cum. Liten kokebok for kildehenvisnings- og litteraturlisteskrivere, 2000. Universitetet i Oslo, Studie og forskningsadministrativ avdeling, Seksjon for læringsmiljø og studiekvalitet.

Haavind, Hanne (red): Kjønn og fortolkende metode: metodiske muligheter i kvalitativ forskning, Oslo 2000. Gyldendal akademiske.

Kjeldstadli, Knut: Fortida er ikke hva den en gang var. En innføring i historiefaget, Oslo 1992. Universitetsforlaget. (utvalgte artikler).

Kjørup, Søren: Menneskevidenskaberne. Problemer og traditioner i humanioras videnskapsteori, 1996, 2. oppl. 1997. Roskilde Universitetsforlag.

Spangen, Inger Cathrine: Henvisninger til kilder og utforming av litteraturlister, Fulltekst.

Tucker, Dennis C.: Research techniques for scholars and students in religion and theology, Medford, N.J. 2000. Information Today.

Widerberg, Karin: Historien om et kvalitativt forskningsprosjekt: en alternativ lærebok, Oslo 2001. Universitetsforlaget.

Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora, Oslo 1999. Den nasjonale forskningsetiske komite for samfunnsfag og humaniora - NESH.

Publisert 23. okt. 2008 15:23 - Sist endret 2. jan. 2009 14:05