Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
07.02.2012John Ødemark  Tirsdag 12.15-14 seminarrom 4 Sophus Bugges hus  Introduksjon til emnet, kilder, arbeidsformer, eksamen  Les Evans og Geertz. Danesi og Munslow leses før kursstart.

Repeter: Danesi, s. 57-65 og Munslow, s. 44-63. Bruk begreper og perspektiver fra disse delene i en tolkning av Geertz' "Deep Play...". Legg særlig vekt på Munslows narratologi i Geertz, s. 412-417 og Danesis metaforteori i Geertz, s. 443-453. Studenter som har tatt KULH 4001 kan repetere K. Hastrup, Viljen til viden, s. 171-182 (se hjemmesiden til KULH 4001, høst 2011 for referanser). Ta med Gaudio Engraving the Savage - og gjerne en PC.

Detaljert program avklares 7/2 

14.02.2012John Ødemark  Tirsdag 13.15-16 seminarrom 4 Sophus Bugges hus   Fyldig beskrivelse og kulturhistorisk ¨fortolkning. Tekstanalyse  -Greenblatt, Stephen 1997: "The Touch of the Real" i Representations, Fulltekst fra "leseliste" -*Lakoff, George og Johnson, Mark 1980: "Concepts we live by”, “The Systematicity of Metaphorical Concepts” og “Ontological Metaphors" i Metaphors we live by, Chicago University Press: Chicago. s. 3-9 og 25-32.

-Rosaldo, Renato Jr. 1997: "A Note on Geertz as a Cultural Essayist" i Representations, No. 59, Special Issue: The Fate of "Culture": Geertz and Beyond (Summer, 1997), pp. 30-34. Fulltekst fra "leseliste".

-bruk indeks i Clark, Elisabeth A. 2004: History, Theory, Text. Historians and the Linguistic Turn,og les alt om "Geertz, Clifford"

 

21.02.2012John Ødemark  Tirsdag 12.15-16 seminarrom 4 Sophus Bugge  Debatten om Darnton og kattemassakren.  Studentfremlegg. -Chartier, Roger 1985: "Text, Symbols, and Frenchness" i The Journal of Modern History, Vol. 57, No. 4. s. 682 -695. FULLTEKST. -Darnton, Robert 1999: "Introduction”, “Workers Revolt: The Great Cat Massacre of the Rue Saint-Séverin” og “Conclusion" i The Great Cat Massacre …And other Episodes in French Cultural History, s. 3-8, 75-106 og 257-263. Basic books: New York -LaCapra, Dominick 1988: "Chartier, Darnton, and the Great Symbol Massacre" i The Journal of Modern History, Vol. 60, No. 1 (Mar., 1988). s. 95-112 . FULLTEKST. Ekstrem og Ødemark fra 4002 gir evt. utfyllende informasjon -*Mah, Harold 1991: "Suppressing the Text: The Metaphysics of Ethnographic History in Darnton’s Great Cat Massacre" i History Workshop Journal 31, s. 1-20.

-kildeteksten til kattemassakeren som redigert og oversatt i Darnton -Sewell Jr., William H.S. 1997: "Geertz, Cultural Systems, and History: From Synchrony to Transformation" i Representations, No. 59, Special Issue: The Fate of "Culture": Geertz and Beyond (Summer, 1997), pp. 35-55. Fulltekst.

 

06.03.2012John Ødemark  Tirsdag 12.15-16 seminarrom 4 Sophus Bugge   Materialiseringer. Trolldomsmonumentet i Vardø  Damsholt, s. 9-37' Tambiah, Austin. Repeter Clark fra KULH 4001. Casemateriale om trolldomsmonumentet. Les utdrag fra rettsreferat som er delt ut, og repeter Greenblatt i forbindelse med dette. Ta med emnebeskrivelsen 
12.03.2012JØ    Barnemetaforen i antropologi og kulturhistorie  se undervisningplan 4016, særlig relevant for oppgaven om forståelsen av amerikanske indianere 
13.03.2012JØ  14.15-16, vanlig sted  Visuell kultur og bilder som historisk kilde  P. Burke, "Eyewitnessing...". JØ tar utgangspunkt i s. 34-58. Det er åpent for flere innlegg om boken.  
20.03.2012John Ødemark, Marie Nicolaisen, Tony Sanset  Tirsdag 12.15-16 seminarrom 4 Sophus Bugge   Arbeidet i trykkeriet før kattemassakeren: Visuell kultur, kulturmøter og fremstillingen av "andre"  «Engraving the Savage». Studentfremlegg og tekstverksted Repeter Burke, s. 123-139 Repeter Evans

Repeter Larsens artikkel om Amerika fra KULH 4001 

26.03.2012Jø  12-14  Barnemetaforen, kulturoversettelse og kulturell Hybridity  Sammen me KULH 4016 se DUP for dette emnet 
27.03.2012JØ  14.14-16.00  Bakgrunn: prosessene i Finnmark  Sammen med KULH 1050 (se DUP for 1050 for mer informasjon). Les evt. Ginzburg i Fronter 
17.04.2012Peter Burke  s14pam  Seminar. A Social History of Filing  A common definition of the term ‘file’ is ‘a collection of records of the same type’. In a broader sense, a file is an item of information stored in a form that allows its retrieval, so that speaking about files turns into speaking about record-keeping in general, whether by governments, businesses or scholars, as in the case of this lecture. The approach is described as a social history because it emphasizes social groups: the producers of files (from high-status scribes to lowly clerks); the keepers of files; and the consumers of files, such as merchants and administrators. The uses of files, to do what to whom, will also be discussed.

What follows offers a provisional periodization, based on the (im)materiality of files, and distinguishing five ages, though not forgetting the survival of older materials and methods into later periods. The story will not be told in terms of progress but in terms of the costs, benefits and unintended consequences of different systems.

Human memory as a filing system, assisted by training and by aide-mémoires such as the Peruvian khipu. The age of two rival media of storage and retrieval, clay tablets and papyrus, from the 3rd millennium BCE onwards, in Sumer, Egypt and elsewhere The age of parchment, more or less the Western Middle Ages, c.500-1500 CE. The age of paper (in other words relatively cheap paper), c.1500-2000. The digital age, returning to immateriality, and developing from a series of innovations that produced new kinds of file (audiotapes, videotapes, microfiches, CDs).  

18.04.2012Peter Burke  Aud2GSH  A Case of Cultural Hybridity: The European Renaissance   Open guest lecture by Professor Peter Burke, Cambridge University. Professor Thomas Hylland Eriksen will make an introduction to the discussion. 
02.05.2012John Ødemark  Tirsdag 14.15-16 seminarrom 4 Sophus Bugges hus   Tekst og Metafor  Ricoeur, Paul 1981: "What is a Text? Explanation and Understanding” og “Metaphor and the Central Problem of Hermeneutics" i Hermeneutics and the Human Sciences, Cambridge University Press: Cambridge. s. 145-181. Repeter Evans. Clark s. 42-62 og 130-155 gir bakgrunn.  
08.05.2012Jø  12.15-14.00 vanlig sted    Studentfremlegg Werner, Skinner og/eller Spivak og/eller Bauman 
15.05.2012John Ødemark  Tirsdag 12.15-16 seminarrom 4 Sophus Bugge     Trolldomsmonumentet - fortidens forskjell og likhet. Skinner. Repeter litteratur til to siste ganger. Se også materiale i Fronter.  
30.05.2012      Innlevering av semesteroppgaven i fronter innen kl.15 
Publisert 21. des. 2011 11:52 - Sist endret 9. mai 2012 14:39