Pensum/læringskrav

Leselisten er retningsgivende for de kunnskaper som studenten forventes å tilegne seg i løpet av studiet.

Connerton, Paul: How societies remember, Cambridge 1989. 104 s.

Eriksen, Anne: Det var noe annet under krigen, Oslo 1995. 202 s.

Eriksen, Anne: Historie, minne og myte, Oslo 1999. 161 s.

* Jordheim, Helge: "Gjerningsmenn og ofre – Holocaust-monumentet i Berlin mellom historie, politikk og estetikk" i Følstad, Eskil, Per Steinar Raaen og Olav Skevik (red.): Stiklestad og andre minnesteder, 2006. Verdal, Stiklestad Nasjonale Kultursenter. s. 179-198, 20s..

Kverndokk, Kyrre: Pilegrim, turist og elev. Norske skoleturer til døds- og konsentrasjonsleirer, 2007. Linköping studiies in Arts and Science No. 403, Linköpings universitet,. 294 s. Fulltekst.

Nora, Pierre: "Between Memory and History : Les Lieux de Mémoire. " i Representations, 1989. 26 s. Fulltekst.

Young, James: The texture of Memory. Holocaust Memorials and Meaning, 1993. Yale University press, New Haven. Følgende kapitler: Preface, Introduction, Germany: The Ambiguity of memory, The Countermonument: Memory against Itself in Germany.The sites of destruction. Poland: The Ruins of Memory, The Rhetoric of Ruins: the memorial Champs at Majdanek and Auschwitz, s. vii-xiii 1-79, 113-154, til sammen 128 s.

Publisert 13. okt. 2009 14:55 - Sist endret 25. nov. 2009 13:33