Pensum/læringskrav

Leselisten er retningsgivende for de kunnskaper som studenten forventes å tilegne seg i løpet av studiet.

Assmann, Jan: New German Critique, No. 65, 1995. Cultural History/Cultural Studies. “Collectiv Memory and Cultural Identity”, s. 125-133. 8s. Fulltekst.

* Bryld, Claus et al, i: At formidle historie, Roskilde 1999. “Mellem kulturarv og æstetisk dannelse”, s. 32-76. 44s.

* Clifford, James, i: The Predicament of Culture. Twentieth-Century Ethnography, Literature, and Art, Cambridge Massachuttes 1988. “On Collecting Art and Culture”, s. 215 - 251. 36 s.

Edensor, Tim: National identity, Popular Culture and Everyday Life, Oxford & New York 2002. s. 1-137. 136s.

* Eriksen, Anne: Historie, minne og myte, Oslo 1999. Pax forlag. Kapittel 1, 5 og 8.

* Eriksen, Anne, i: Norveg, 1/2 2001. "Tordenskjold heimatt til Norge! Om tilbakeføring av kulturarv". 22 s.

* Errington, Shelly, i: The Death of Authentic Primitive Art and Other Tales of Progress, Berkley 1998. “Introduction: Two Centuries of Progress” og “Nationalizing the Pre-Columbian Past in Mexico and in the United States”, s. 1-46 og 161-187. 72 s.

* Fentress, James and Chris Wickham: Social Memory. New Perspectives on the Past, London 1992. Blackwell. Kapittel 1. 23 s.

* Florescano, Enrique, i: Memory, Myth and Time in Mexico from the Aztecs to Independence, Austin 1994. ”Creole Patriotism, Independence, and the Appearance of a National History”, s. 184 - 227. 43 s.

* Gruzinski, Serge, i: The Conquest of Mexico. The Incorporation of Indian Societies into the Western World, 16th – 18th Centuries, Cambridge 1993. “Painting and Writing”, s. 6-70. 64 s.

* Hall, Stuart: The Third Text Reader on Art, Culture and Theory, London & New York 2002. ”Who’s Heritage? Unsettling”The Heritage”, Re-Imagining the Post-Nation”, s. 72 - 84. 12 s.

Hodne, Bjarne: Norsk nasjonalkultur. En kulturpolitisk oversikt, Oslo 2002. 168 s.

LaCapra, Dominick: Representing the Holocaust: history, theory, trauma, 1944. Cornell University Press. Introduksjon, kap 1 - 3. 110 s . Kan bestilles via epost til orderbook@cupserv.org.

* Le Goff, Jacques, i: History and Memory, New York 1992. “Memory”, s. 51 - 99. 48 s.

* León-Portilla, Miguel, i: Brian Swann (red.): On the Translation of Native American Literatures , Washington & London 1992. “Have We Really Translated the Ancient Word”, s. 313-338. 25s.

* Lowenthal, David, i: J. Gillis (red.): Commemorations. The Politics of National Identity, 1994. Princeton U.P. "Identity, Heritage, History". 20 s.

* Mignolo, Walter, i: The Darker side of the Renaissance. Literacy, Territoriality & Colonization, Ann Arbor 1995. “Record keeping without letters and Writing Histories of People without history”, s. 125 - 169. 44 s.

* Naguib, Saphinaz-Amal, i: Bjarne Hodne et al (red.): Kulturforskning, Oslo 2003. “Møter i det midtre rom”, s. 112 - 125. 13 s.

Nora, Pierre, i: Representations, No. 26. Special issue: Memory and Counter Memory, 1989. ” Between Memory and History: Les Lieux de Memoire”, s. 7 - 24. 17 s. Fulltekst.

* Taylor, Charles, i: Multiculturalism. Examining the Politics of Recognition, Princeton 1994. “The Politics of Recognition”, s. 25 - 73. 48 s.

* Finnes som kompendium (tekstsamling) til salgs i Kopiutsalget.

For å handle i Kopiutsalget må gyldig studentbevis medbringes. Kompendier kan ikke påregnes ferdig før semesterstart.

Publisert 6. mars 2005 13:52