periodiskevaluering.html

Periodisk evaluering Høst 2011

Hovedlærer: Brita Brenna
Seminarlærer: Ina Stovner
I tillegg bidro Kirsten Berrum, Dag Solhjell, Dagny Stuedahl, Mette Irene Dahl og Palmyre Pierroux.

Emnet ble gjennomført etter planen. 8 studenter var påmeldt, syv leverte eksamen som alle bestod.


Dette emnet har en variert undervisningsform, det er i utgangspunktet ikke vanlige forelesninger, men studentene har seminarundervisning som baserer seg på framlegg av studentene selv. Dette systemet fungerer svært bra, studentene er stort sett veldig fornøyde. Men det vil være viktig for framtiden å knytte enda tydeligere sammenheng mellom det som leses og det som leveres i mappe. Ellers hadde studentene et ukes prosjekt i samarbeid med Maritimt museum og Intermedia – hvor de leverte rapport etterpå. De hadde et utstillingsprosjekt, der Kirsten Berrum hjalp dem, men hvor de arbeidet svært selvstendig med utarbeidelesen. De hadde også et ukesprosjekt på Avdeling for samtidskunst, der de også utarbeidet en besvarelse.


Emnet var arbeidskrevende, og det vil bli gjort tiltak for å minske arbeidsmengden til neste år, når også emnet skal ned i 10 sp. Bruken av wiki som digitalt læremidler bør med fordel suppleres med bruk av blog/facebook. Det vil også bli lagt vekt på å utvikle wikibruken.
Studentene har gitt svært gode tilbakemeldinger, spesielt framheves fraværet av mye forelesninger og vekten på selvstendig seminararbeid. Dessuten at man har mye prosjekter.

 

Periodisk evaluering Høst 2010

Dette 15-vekttallsemnet ble gitt første gang høsten 2010 i forbindelse med oppstart av studieretning for master i museologi. Det er et innføringsemne i museologi, hvor studentene skal lære å kjenne en rekke forskjellige museumstyper og deres mange ulike relasjoner til samfunnet rundt. Emnet gis parallelt med MUSE4001 og er i stor grad tilpasset et samarbeid mellom de to emnene. Dette emnet er imidlertid basert på stor egenaktivitet fra studentene som selv presenterer pensum, de leverer også  fem ulike mappeoppgaver, hvorav 2 gruppeoppgaver i løpet av semesteret. Emnet omfattet også tre workshoper, to dager sammen med Mangfoldsnettverket på Kulturhistorisk museum og Oslo museum, et toukers gruppearbeid på Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og et todagers kurs hos Intermedia, UiO. I tillegg fikk vi to forelesninger og en mindre omvisning på Akershusmuseet.


Studentene satte stor pris på dette opplegget. På den periodiske evalueringen svarte  6 av 14, og de var svært fornøyde( 5 og 6). Underveis har vi også gjennom samtaler og to mindre skriftlige evalueringer fått tilbakemeldinger som har vist at de har vært positive til arbeidsformen. Samtidig har det vært svært krevende for dem, med såpass mye aktivitet at svært få har kommet gjennom pensum. Løsningen på dette vil være å kutte noe ned på pensum. I tillegg var et to-ukers gruppearbeid i overkant langt, og bør kuttes til en uke. Opplegget krever at studentene er motiverte og prioriterer studiene utover det som er vanlig.


Det utstrakte samarbeidet med ulike museer og andre er ressurskrevende, men det er svært givende for studentene, og er nøye tilpasset læringsmålene for emnet. Så lenge studenttilstrømningen er stor nok er det vel anvendt tid og ressurser.  Det forutsettes også at det gode samarbeidet med museene kan fortsette og det er all grunn til å legge vekt på å arbeide for å få dette til.


Wiki-plattformen for studieretningen kunne brukes på en konstruktiv måte og var i bruk for alle oppgaver (spesielt viktig for samskriving for gruppearbeid), men også her kreves det at man finner en måte å begrense informasjonskanalene slik at studentene kan slippe å forholde seg til mange.


Samlet fikk studentene gode resultater, men det var ingen fordel med karakterer i emnet og det anbefales å gå over til godkjent/ikke-godkjent. Mappeoppgavene er ment å være utprøvende, hvor studentene skal øve seg i å bruke ulike sjangre og være i en konstruktiv prosess. Karaktersetting virker ikke fremmende for denne typen læring.


Pensum må som sagt kortes noe ned, en bok som er ute av trykk må byttes ut, og i tillegg etterspurte studentene konkret noe om museumsdrift. Det vil også være en fordel å få inn mer på pensum om museum og næring/turisme. Samtidig må det understrekes at det er et krevende teoretisk pensum, men at det bør det være fordi det sammen med MUSE4001 skal gi en oversikt over den museologiske grunnlagslitteraturen.
 

Publisert 14. juni 2011 12:28 - Sist endret 20. feb. 2012 13:04