Museum: Teori, objekt, utstilling
- Alberti, Samuel L. M. M.: “Objects and the Museum”. Focus: Museum and the History of Science. 2005.
- Bjerregaard, Peter: “Dissolving objects: Museums, atmosphere and the creation of presence”, Emotion, Space and Society. S. 74-81. 2014.
- Brenna, Brita: “Kvalitet og deltakelse i museer”. Oslo: Kulturrådet, s. 36-52. 2016.
- Herle, Anita: “Exhibition as research”. Museum Worlds: Advances in Research, 1, 113–135. 2013.
- ·Jardine, Nicholas: “Reflections on the preservation of recent scientific heritage in dispersed university collections”. I Heritage: Reflections on its nature and new approaches to preservation, study and access”. Studies in History and Philosophy of Science 44. S. 735-743.
- Latour, B.: “From Realpolitik to Dingpolitik” p. 1-16
- Lourenco, Marta C. og Wilson, Lydia: “Scientific heritage: Reflections on its nature and new approaches to preservation, study and access”. I: Studies in History and Philosophy of Science 44. S. 744-753
- ·Modest, Wayne: “Co-Curating with Teenagers at the Horniman Museum”. I: Viv Golding, Wayne Modest (red.): Museums and Communities. Curators, Collections and Collaboration. 2013.
- Strandgaard, Ole (2010) “Museumsudstillingen” og “Skriften på veggen” i Museumsbogen. Hikuin.
- Söderqvist, Thomas “The point of museums is to play with material stuff”
- Thomas, N (2016) The return of Curiosity Introduction p. 7-18 Reaction Books LTD
Overordnet temaintroduksjon: Studenthistorie
- Collett, John Peter: S. 11-32: “Universitetet blir til». S.11-32. «Universitetet som utdanningsinstitusjon». S. 45-47: «Studentmiljøet som arnested for det nye». S. 72-74. «Studentene som aktivistgruppe». S. 97-100. «Krisetid, studentvelferd og studentboliger». S. 126-129. «Studentene og universitetet». S. 147-153. «Universitetet under okkupasjonen 1940-45». S. 159-170. «Universitetet i etterkrigstiden 1945-60». S. 171-178. «Universitetet i vekst». S. 199-211. «Studentbefolkningen i endring». S. 241-244. I: Historien om Universitetet i Oslo. 1999.
- Eirinn Larsen: «Jubileumshistorie nedenfra. UiO og nye studentgrupper». S. 17-102. I: Universitetet i Oslo. Samtidshistoriske perspektiv. 2011.
- Myhre, Jan Eivind: «Kunnskapsbærerne mellom universitetet og samfunn». S. 13-36. I: Universitetet i Oslo. Kunnskapsbærerne. 1811-2010. Akademikere mellom universitet og samfunn. 2011.
Undervisning og infrastruktur
- Bøe, Eirik: «Campus Blindern – mellom politikk, arkitektur, by og land». I: Byen og Blindern. S. 92-143. Utstillingskatalog. Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. 2011.
- Jacobsen, Per H: «Studenter og IT». I: IT-historien @Universitetet i Oslo. S. 204-221. Nettversjon på UiOs nettsider.
- Skodvin, Arne: «Den engasjerende universitetsforeleseren. Glimt fra vår universitetshistoriske fortid og samtid». I: Skodvin, Flyum m.fl: Forelesningens kunst. S. 135-150. 2011.
Primærkilder fra studenter gjennom 200 år
Gjengitt i Hansen, Tor Ivar: Universitetet i Oslo 1811-2011. Studentminner. 2011.
- Dalgård, Olav: “Student i Tigerstaden 1920», s 232-240.
- Friis, Jens Andreas: “Anneneksamen 1841, s 73-77.
- Hambro, Carl Joachim: «Skuffende møte med universitetet 1902», s 175-130.
- Haslund, Ebba: «Litteraturstudier i slutten av 1930-årene», s 271-276.
- Mørch, Edvard: “Studenterfest og hybelliv i 1840-årene”, s 85-92.
- Nielsen, Yngvar: “Studenterliv i 1860-årene», s 117-130.
- Reddy, Freddy: «Fremmed student i 1960-årene», s 339-348
Andre kunnskapsressurser
Nettartikler på MUVs nettsted. www.muv.uio.no
Studenter, fag, undervisning og samfunn
- Andresen, Kari: «Tro som vitenskap»
- Bø, Gudleiv: «Bondestudenten Daniel Braut»
- Christensen, Mette Torp: «Kjør debatt!»
- Gravem, Siv Falang: «Clara Holst: Universitetets første kvinnelige doktorand»
- Hansen, Tor Ivar: «Fra spøk til alvor – Den Gyldne Gris’ historie»
- Hansen, Tor Ivar og Snildal, Andreas: «Åndsdannelse og broderånd: Det norske studentersamfund»
- Holck, Per: «Wergeland som medisiner»
- Isnes, Anders, Sjøberg, Svein og Johansen, Bjørn V.: «Fysikk på roterommet: Øgrim og Ormestad 100 år»
- Larsen, Øivind: «Legeutdanning i Norge: Et akademisk eller et politisk initiativ?»
- Løvhaug, Johannes W.: «Mellom akademia og politikken: Minervas Kvartalsskrift, Studentersamfundet og det ”prepolitiske” området»
- Mack, Edit og Gravem, Siv Falang: «En farmasistudents dagbok»
- Nordstoga, Anders: Intervju med Elling Kvamme: «Studenter i nazistenes vold»
- Nordstoga, Anders. Intervju med Jan Eivind Myhre: «Universitetsstudenter gjennom 200 år»
- Pedersen, Bjørn: «Knallforelesninger for byens borgere – fysikk- og kjemiundervisningens start ved UiO i 1815»
- Reichelt, Lise Reinskou: «Studietid i Urbygningen»
- Stalsberg, Linn: «Sosiologiens første år: Studentene krever sitt fag»
- Stalsberg, Linn: «Tannleger: Fra håndverk til akademisk øvelse»
- Vaalund, Anne: «Blindern Barnestuer – en dugnadshistorie»
- Østerud, Øyvind: «Det samfunnsfaglige fakultet fyller 50 år»
Gjenstander og samlinger
- Adorsen, Siri: «De kulturhistoriske museene på Karl Johans gate»
- Adorsen, Siri: «De naturvitenskapelige samlingene på 1800-tallet»
- Borgen, Linn Willetts: «Kunsthistorie før podcast og powerpoint»
- Johansen, Bjørn V.: «Kunnskapskunst»
- Straand, Jørund og Sandvik, Hogne: «Professor Sørenssens Therapia Generalis»
- Vaalund, Anne: «Jeg ser! Mikroskopets utvikling på 1800-tallet»