Previous exam questions and censor guidelines

Spring 2021:

Censor guidelines

Sensorveiledning REL 4530 Topics in Buddhist Studies.

Våren 2021 hadde kurset tittelen: “Buddhism, ecology and a changing climate”. To norske studenter tok emnet, og undervisningen og diskusjonene foregikk på norsk. Prøvingsformen på kurset var semesteroppgave som studentene fikk oppgitt tidlig i semesteret. Under arbeidet med semesteroppgaven fikk studentene tilbakemelding på en skriftlig innlevering, i tillegg fikk de veiledning via e-mail og tips om litteratur. 

Semesteroppgaven våren 2021: Buddhistiske kosmologi og klimaendringer. Hvordan forstår lokale buddhister klimaet, hvordan tilpasser de seg og hva gjøres for å forhindre skadevirkninger av klimaendringer? Kurset var konsentrert om den tibetanske formen for buddhisme som vi finner på det tibetanske platået og i Himalaya. I vurderingen av semesteroppgaven legges det vekt på at studentenes viser god forståelse av de store klimaendringene som utspiller seg i på «Verdens tak» og hvilke innvirkninger klimaendringer har på ulike lokalsamfunn i Tibet og i Himalaya. Det forventes at studentene kan skille mellom normativ buddhistisk og lokal kosmologi, med særlig vekt på buddhisters forståelse av ‘hellig landskap’.  Det forventes at studentene kan differensiere mellom ulike aktørers (religiøse ledere, munker/nonner og lekfolk) handlingsrom og at de diskuterer hvordan kosmologien danner rammeverk for handlingsalternativer. Et eksempel på tilpasning til klimaendringer er hvordan religiøse ledere kombinerer og forvalter ulike kunnskapsregimer, et religiøst og et vitenskapelig, som formidles til lokalbefolkningene. I møte med klimautfordringer blir også konstruksjonen av en tradisjonell ‘buddhistisk økologi’ brukt som politisk virkemiddel. Studentene oppfordres til å bruke case studier fra ulike buddhistiske samfunn i Tibet/Himalaya i diskusjonen, og i vurderingen vektlegges studentenes ferdigheter i anvendelsen av empirisk kunnskap i den analytiske argumentasjonen. Generelle kriterier av betydning for karaktersetting: kontekstualisering av kunnskap, lokalisering i tid og til sted, kritisk argumentasjon og komparative betraktninger. Språkføringen må vær klar og forståelig, det legges vekt på god referanseteknikk og at litteraturlisten er systematisk og riktig ført.     

 

Published May 20, 2021 11:27 AM - Last modified June 24, 2022 10:16 AM