Periodisk emnerapport for SAS 2500, Vekst, miljø og demokrati i Sør-Asia

Sas 2500 ble lagt ned etter vårsemesteret 08, men fortsetter under nytt navn, som SAS 3500 med start våren 09. Ettersom det ikke var mange studenter som var med på evalueringen etter kursets slutt, bygger denne rapporten også på studentenes underveisevaluering.

 

SAS 2500 er et kurs som forsøker å belyse det samtidige Indias utfordringer innenfor en rekke felt. Kurset vektlegger særlig demokratiets vilkår, arbeidsmarked og økonomisk vekst og fordeling, samt utfordringer knyttet til miljø og utvikling. Kurset er således springende i stilen. Tilbakemeldinger fra studentene viser at dette samtidige perspektivet både er utfordrende og stimulerende, ettersom kurset sikter mot å belyse en del utviklingstrekk mens de pågår. Dette medfører også at det er rom for endringer fra semester til semester, for slik å kunne ta opp de mest aktuelle problemstillingene. Blant annet er det planlagt å fokusere på valget i India i vårsemesteret 2009. Undervisningen på kurset består av fem forelesninger og fem seminarer. Studentene har hatt stor grad av frihet til å selv velge hva de vil arbeide med. Eksamensformen er mappeinnlevering. Mappen har bestått av en kortoppgave og et lengre essay. Kortoppgaven har vært et kritisk sammendrag av et kapittel hentet fra to av kursets hovedverk. Det har også vært obligatorisk å skrive en opponentkommentar til en annen students sammendrag, men denne har ikke inngått i mappen. Det har også blitt satt av to seminarer til fremføring av studentenes sammendrag. I det lengre essayet kunne studentene selv velge problemstilling, innenfor rammen av de temaene som tas opp i kurset. Et annet krav var at essayet skulle trekke inn minst to papere som studentene kunne finne i kursets paperdatabase. Denne databasen består av ulike papere som tar opp ulike temaer som i mer eller mindre grad berører kursets hovedfokus. Studentene hadde også mulighet til å levere inn førsteutkast på dette essayet, og få tilbakemelding i god tid før endelig innlevering.  

 

Ut fra evalueringene å dømme var studentene på dette kurset godt fornøyd med både kursets innhold og læringsmiljø. Jeg ser derfor ingen grunn til å endre på hovedstrukturen i kurset. Ut fra studentenes tilbakemeldinger ser det ut til at det å arbeide med en selvvalgt problemstilling oppfattes som faglig stimulerende. I tillegg var studentenes egne fremføringer i seminarene av meget høy kvalitet, noe som igjen tyder på at studentene syntes kravene til egen aktivitet motiverte til innsats. Gitt kursets noe springende natur er det vanskelig å gi avgrensede forelesninger. Studentene har ikke påpekt dette, men jeg tror allikevel at kurset har et forbedringspotensial på dette området, og det vil bli prioritert fram mot undervisningsstart i 2009.

 

Imidlertid var det bare 9 av de 19 eksamensmeldte studentene som fullførte eksamen. Dette frafallet så jeg også i både forelesninger og seminarer, der det stort sett var mellom 5 og 8 studenter til stede. Som nevnt ovenfor endrer dette kurset navn, dessuten endres også kravene til forkunnskaper. Jeg mener at dette er tilstrekklig for å hindre et like stort frafall neste semester. Det var helt tydelig at studenter falt fra allerede etter første forelesning. Etter denne forelesningen var kurset nede i en kjerne på 5-8 studenter, og blant disse fullførte de aller fleste eksamen – mange med gode karakterer. Jeg mener at frafallet i stor grad skyldes at dette kurset har et forholdsvis vanskelig pensum, tar opp komplekse problemstillinger, samt at det stiller store krav til studentene hva gjelder arbeidet med en selvvalgt problemstilling. Så vidt jeg kunne se var det svært lite frafall blant studenter som hadde forkunnskaper om Sør-Asia. Når kurset nå vil bli hevet opp til 3000-nivå, med krav om avlagt eksamen i tre andre relevante SAS-kurs, tror jeg at studentene også vil ha en større mulighet til å fullføre faget. I tillegg tror jeg at arbeidsformen på dette kurset, som nå kun vil ha studenter i slutten av sitt bachelorløp, vil være enda bedre tilpasset studentenes kunnskapsnivå og behov. Denne arbeidsformen peker også fram i mot de kravene som stilles til masterstudenter, hva gjelder valg av problemstilling, relevant empiri og teoretisk tilnærming.

 

I evalueringene fra studentene har det også vært foreslått at fremføringer av sammendrag bør være obligatorisk for slik å sikre bedre oppmøte. Dette vil jeg også anbefale, og jeg tror også at studenter på 3000-nivå vil ha bedre faglige forutsetninger til å oppfylle slike krav.   

 

Et annet forslag til forbedring er å rydde opp i paperdatabasen, og fjerne de paperne som kun i mindre grad berører kursets tematikk. Dette vil også bli prioritert, dessuten vil det også bli lagt til nye papere, ettersom dette kurset sikter mot å gi oppdatert kunnskap om det samtidige India. Det kreves etter mitt syn ikke store endringer i pensumet, men noen artikler om økonomisk vekst kan med fordel fjernes, samtidig som oppdaterte tilnærminger til Indias utenrikspolitiske utfordringer kan legges til. Dette er også i tråd med studentenes oppfatninger.