SAS2503 – Stat, samfunn og utvikling – fokus på Bangladesh.
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet tar opp Bangladesh’ nyere historie med særlig fokus på utviklingsproblematikken – både teoretisk og praktisk. Emnet vil gi studentene en innføring i Bangladesh’ historie og samfunn, inkludert litteraturhistorie, politisk historie og religion. Her trekkes linjer fra bengalsk historie og møtet mellom India og Europa, som gav seg samtidig utslag i en progressiv modernistisk tradisjon og islamisering, særlig i bondesamfunnet (med blikk på synkretisme, sørasiatisk islam, forskjellige reformbevegelser). Det gis også en bred innføring i bengalsk, øst-pakistansk og bangladeshisk historie i det 20. århundre, som grunnlag for forståelse av det moderne Bangladesh med kronisk politisk uro og hybride statsformer. En vesentlig del av emnet vil bli viet til forståelse av hvordan internasjonale institusjoner og økonomisk tenkning har påvirket Bangladesh som et lite mottakerland (epoker i utviklingstenkningen, fra teknologisatsning, til nasjonsbygging og samfunnsbygging, til NGO-epoken, «good governance» og liberalisering).
Hva lærer du?
Studentene skal tilegne seg inngående kjennskap til bangladeshisk samfunnsliv og historie og forståelse for hvordan historie utfolder seg i samspill mellom indre og ytre prosesser. Samtidig skape kritisk vurdering av rådende tenkning om utviklingsland.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Bygger på innføringsemner i Sør-Asia-områdekunnskap.
Overlappende emner
Emnet over lapper med SAS1503 Stat, samfunn og utvikling- fokus på Bangladesh.
Noen av emnene ved HF kan overlappe med gamle studieenheter av typen grunnfag, semesteremner og mellomfag. Studenten må selv påse at innholdet i emnet ikke overlapper med studieenheter det tidligere er oppnådd studiepoeng for. For mer informasjon om overlapp for dette emnet, ta kontakt med det instituttet som tilbyr emnet
Undervisning
Emnet baserer seg på en kombinasjon av forelesninger og undervisning knyttet til IKT-basert oppgaveskriving. Undervisningsformen har som mål å aktivisere studentene i læringsprosessen og å gi tilbakemelding på faglig fremgang. Nettaktiviteten inngår i vurderingsformen og er obligatorisk.
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Studenten leverer en mappe med 1 oppgave á ca 8 sider (ca 2300 tegn pr side). I tillegg skal mappen inneholde mindre arbeider knyttet til oppgaveskrivningen, som kommentarer, debattinnlegg osv, i et omfang som i rimelig grad avspeiler studentens aktivitet under læringsprosessen. Nøyaktig omfang av dette gjøres kjent ved kursstart.
Vurderingsformen er integrert i undervisningen, og det er derfor ikke mulig å ta eksamen i emnet uten undervisningsopptak.
Hjelpemidler
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.