Må kjøpes
Katrine Fangen og Ann-Mari Sellerberg (red.) 2011: Mange ulike metoder. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Resten av pensum gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
1. Deltakende observasjon
Fangen, Katrine 2011: «Deltakende observasjon» i Katrine Fangen og Ann-Mari Sellerberg (red.): Mange ulike metoder. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 37-56.
Kapferer, Bruce 2010: « In the event – toward an anthropology of generic moments”, Social Analysis 54(3): 1-29 (download)
Smedal, Olaf 2011: “Sosialantropologisk metode: en innføring”, i Kula Kula, vol. 2011, nr. 1, s. 25-29.
Forslag til videre lesning:
Berreman, Gerald D. 1962: Behind many masks: Ethnography and impression management in a Himalayan village. Ithaca: The Society for Applied Anthropology, s. 3-24.
Narayan, Kirin 1993: “How native is a ‘native’ anthropologist?”, American Anthropologist (n.s.) 95(3): 671-686 (download).
2. Ritualstudier
Grimes, Ronald L. 2013: “Chapter 3: Fieldworking ritual” og “Chapter 4: Reading, writing and mediatizing ritual”, in The Craft of Ritual Studies, New York: Oxford University Press, s 37-94 (les online).
Forslag til videre lesning
Michaels, Axel 2004: “Indology and the cultural turn”, i Heiko Freze, Johannes Beltz and Angelika Malinar (red.): Text and Context in the History, Literature and Religion of Orissa. New Delhi: Manohar.
3. Intervjuer
Thagaard, Tove 2013 [1998]: “Kapittel 5: Innsamling av data – intervju og relasjoner i felten”, i Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget, s. 95-122.
Billy Ehn & Peter Öberg 2011: “Biografisk intervjumetode”, i Katrine Fangen og Ann-Mari Sellerberg (red.): Mange ulike metoder. Gyldendal: Akademisk, s. 57-70.
Forslag til videre lesning
Briggs, Charles.1995. “Listen before you leap: toward methodological sophistication”, i Learning How to Ask: A sociolinguistic appraisal of the role of interview in social science research. Cambridge: Cambridge University Press, 93-111.
Bleek, Wolf. 1987. “Lying informants: A fieldwork experience from Ghana”, Population and Development Review, vol. 13, No.2: 314-322 (download)
4. Kvalitativ tekst- og diskursanalyse
Persson, Fabian 2011: «Å forske i arkiver», i Katrine Fangen og Ann-Mari Sellerberg (red.): Mange ulike metoder. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 168-180.
Lindgren, Simon 2011: “Tekstanalyse”, i Katrine Fangen og Ann-Mari Sellerberg (red.): Mange ulike metoder. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 266-279.
Antara Dev Sen 2015: “Clarity begins at home: To nurture pluralism and democracy in India, the media needs to first inculcate these traits within itself”, in Wendy Doniger and Martha Nussbaum (red): Pluralism and Democracy in India: Debating the Hindu Right. New York: Oxford University Press,s. 105-123.
Forslag til videre lesning
Jørgensen, Marianne W. & Louise J. Phillips 2013 [1999]: “Kritisk diskursanalyse” i Diskursanalyse som teori og metode, Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, s. 72-104.
Hammersley, Martyn og Paul Atkinson 1996: “Dokumenter”, i Feltmetodikk. Grunnlaget for feltarbeid og feltforskning. Oslo: Ad Notam Gyldendal, s. 183-201.
Søbye, Espen 2012: «Hva er en arkivstudie?”,i Anders Johansen (red.): Kunnskapens språk: Skrivearbeid som forskningsmetode. Oslo: Scandinavian University Press, s. 131-144.
5. Kvantiatativ metode
Tufte, Per Arne 2011: “Kvantitativ metode” i Katrine Fangen og Ann-Mari Sellerberg (red.): Mange ulike metoder. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 71-99.
6. Tekst- og språkanalyse
Abbi, Anvita. 2001. “Chapter 1: Linguistic fieldwork and the Indian scene” , i A Manual of Linguistic Fieldwork and Structures of Indian languages. München: Lincom Europa, s. 1-23.
Finnegan, Ruth 1992: “Chapter 5: Observing and analysing performance” og “Chapter 8: Analysing and comparing texts: style, structure and content” i Oral traditions and the verbal arts: A guide to research practices. London: Routledge (les online).
Forslag til videre lesning
Abbi, Anvita. 2001. “Chapter 3: The preparation” (s. 55-83) og “Chapter 4: Elicitation” (s. 84-114) i A Manual of Linguistic Fieldwork and Structures of Indian languages. München: Lincom Europa.
Finnegan, Ruth 1992: “Chapter 4: Collecting, recording and creating texts: Preliminaries and mechanics”, og “Chapter 9: Text in process: Translation, transcription and presentation”, i Oral traditions and the verbal arts: A guide to research practices. London: Routledge (les online).
Sinclair, John McHardy og Ronald Carter 2004: “Part I.2: The search for units of meaning” og “Part II.5: Written discourse structure” i Trust the Text: Language, Corpus and Discourse. London: Routledge (les online).
7. Feltnotater
Tjora, Aksel 2011: “Observasjonsstudiets sødme og de potensielt forræderiske feltnotatene”, i Katrine Fangen og Ann-Mari Sellerberg (red.): Mange ulike metoder. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 144-167.
Madden, Raymond 2010: “Writing ‘down’ fieldnotes”, i Being Ethnographic: A Guide to the Theory and Practice of Ethnography. London: Sage, p. 117-135.
8. Forskningsetikk og NSD
Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora 2006.: Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi (download).
Mosse, David 2006: “Anti-social anthropology? Objectivity, objection, and the anthropology of doing public policy and professional communities”, i Journal of the Royal Anthropological Society (N.S.) 12(no?): 935-936 (download).
Greenberg, Ofra 1996. “When they read what the papers say we wrote”, i Caroline B. Brettell (red.):When They Read What We Write. Westport, CT.: Bergin & Garvey, s. 108-117.
Forslag til videre lesning:
Taylor, Jodie 2011: “The intimate insider: Negotiating the ethics of friendship when doing insider research”, Qualitative Research 11(1): 3-22 (download).
Price, David H: 2011: “How the CIA and Pentagon harnessed anthropological research during the Second World War with little critical notice”, i Journal of Anthropological Research 67(3): 333-356 (download).
Doniger, Wendy 2015: “The fight for the history of Hinduism in the academy”, i Wendy Doniger and Martha Nussbaum (red.): Pluralism and Democracy in India: Debating the Hindu Right. New York: Oxford University Press, s. 310-326.