Pensum/læringskrav

Språkdelen

Kristian Emil Kristoffersen, Hanne Gram Simonsen & Andreas Sveen (red.): Språk. En grunnbok, 2005. Universitetsforlaget . ISBN: 82-15-00760-0. Forlagets bokopplysninger. Forlagets bokopplysninger.

Følgende utdrag av boka skal leses: Kap 1-4 hele (s 17 - 120), kap 8 (s 167 - 188), kap 11 (s 249 - 284), kap 12 (s 295 - 356)og kap 13 hele (s 385 - 397)

Litterær del

* Hva er kunst?

Utdrag fra Søren Kørup: Kunstens filosofi. En indføring i æstetik, Roskilde universitetsforlag, Roslkilde 2000. "Hvad er kunst?" s. 23-42.

* Prosa og film:

Jakob Lothe: Fiksjon og film. Narrativ teori og analyse, Universitetsforlaget, 2. utgåve, Oslo 2003 (og 2008), s. 25-99. (Utdrag fra kapitlene ”Narrativ kommunikasjon” og ”Narrativt rom, narrativ tid og repetisjon”.)

* Poesi:

Christian Janss og Christian Refsum: Lyrikkens liv. Innføring i diktlesning, Universitetsforlaget, Oslo 2003, s. s. 45-115. (Kapitlene ”Alt er rytme” og ”Poetisk billedbruk”.)

* Drama:

Frode Helland og Lisbeth Pettersen Wærp: Å lese drama. Innføring i teori og analyse, Universitetsforlaget, Oslo 2005, s. 17-51. (Kapitlet ”Dramasjangeren”.)

* Eldre poetikk:

Alle tekster hentet fra: Eiliv Eide m. fl.: Klassisk litteraturteori. En antologi, Universitetsforlaget, 2. utgave, Oslo 2007.

Aristoteles: Utdrag fra Om diktekunsten og Om retorikken. S. 25-64

Longinos: Utdrag fra Det opphøyede i litteraturen. S. 88-102.

Sainte-Beuve: Utdrag fra Nouveaux Lundis. S. 226-235.

Hippolyte Taine: Utdrag fra Histoire de la littérature anglaise. S. 246-252.

* Litteraturteori:

Alle tekster hentet fra: Atle Kittang m. fl.: Moderne litteraturteori. En antologi, Universitetsforlaget (2. utgave), Oslo 2003.

Viktor Sklovskij: Utdrag fra Kunsten som grep. S. 13-28. Roman Jacobson: Utdrag fra Hva er poesi? S. 107-118.

T. S. Eliot: Utdrag fra Tradisjonen og det individuelle talent. S. 201- Julia Kristeva: Utdrag fra Fra en identitet til en annen. S. 246-267.

Michel Foucault: Utdrag fra Hva er en forfatter? S. 287-302.

Roland Barthes: Utdrag fra Virkelighetseffekten. S. 73-79.

Edward Said: Utdrag fra Orientalismen, De norske bokklubbene 2001. S. 3-11.

* Interart og ”sammensatte tekster”:

Utdrag fra: Hans Lund: Intermedialitet: ord, bild och ton i samspel, Studentlitteratur, Lund 2002.

* Litteraturen og den nasjonale kanon, og litteraturens plass i skolen:

Erik Skyum Nielsen: ”Hvad mens der med ’klassiker’?” fra Skyum-Nielsen: Den oversatte klassiker. Tre essays om litterær traditionsformidling, Museum tusculanum forlag, København 1997, s. 9-23.

Per Thomas Andersen: ”Kanon, litteraturhistorie og kulturpolitik” i Erik Svenden (red.): Kanon, Gyldendal, København 2010, s. XX (under utgivelse).

Per Dahl: “Kanon, klassikere og kritiske udgaver”, i Burman, Lars og Barbro Ståhle Sjönell (red): Text och tradition. Om textedering och kanonbildning. Svenska Vitterhetssamfundet, Stockholm 2002, s. 77–101.

Hans Hauge: Ti teser om en postnational dansk litteraturhistorie, Kritikk nr. 133, 1998. s. 78-80.

Frode Helland: ”Norskfaget i globaliseringens tidsalder” i Arne Johannes Aasen og Sture Nome (red.): Det nye norskfaget, Fagbokforlaget, Bergen 2005, s. 49-64.

Rita Hvistendahl: ”Absolutt norsk? Flerspråklighet og kulturell kompleksitet som faglige utfordringer”, i Arne Johannes Aasen og Sture Nome (red.): Det nye norskfaget, Fagbokforlaget, Bergen 2005, s. 65-80.

Publisert 16. aug. 2010 13:11 - Sist endret 20. sep. 2010 13:14