KLAR2102 – Klarspråklig metode - tekstforbedring og resultatmåling

Kort om emnet

Klarspråk dreier seg om god kommunikasjon mellom myndigheter og innbyggere. Å forbedre skriftlig og muntlig kommunikasjon har stått sentralt i fagfeltet siden oppstarten, men også andre tekstlige modaliteter, som illustrasjoner, video, grafer, tabeller, layout og lyd, er med å prege kvaliteten på kommunikasjonen. Digitalisering av offentlige tjenester gjør i tillegg at selve designet av nettsider og digitale løsninger virker inn på graden av klarspråklig kvalitet.

En innsats for klarspråk tar dessuten hensyn makt, myndighet og deltakelse blant de kommuniserende. Hvordan kan vi, i lys av denne brede forståelsen av klarspråk, planlegge og gjennomføre et klarspråkprosjekt, og hvordan kan vi evaluere prosjektet? Hvilke metodiske verktøy har vi for å vurdere om tekster og digitale løsninger er hensiktsmessige, og for å undersøke hvordan de blir oppfattet og anvendt av de kommuniserende? Hvordan vil store språkmodeller og andre former for kunstig intelligens kunne brukes i klarspråkarbeid, og hvilken rolle bør spiller klarspråksfeltet spille i utviklingen av kunstig intelligente løsninger i offentlig sektor?

Dette emnet gir en innføring i kvalitative, kvantitative, digitale og designbaserte metoder brukt i klarspråkprosjekter og klarspråksforskning. Gjennom forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser setter emnet studentene i stand til å identifisere forskningsspørsmål, utvikle og utforme et metodedesign, velge ut og bruke relevante metodiske verktøy og gjennomføre enkle undersøkelser.

Hva lærer du?

Etter gjennomført kurs skal studenten ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om kvalitative, kvantitative og designbaserte metoder i klarspråkarbeid og klarspråkforskning, med særlig vekt på tekstanalyse, intervju, fokusgrupper, spørreundersøkelser, innholdsdesign og ledelse av tverrfaglig team.

Kunnskaper

Ved fullført emne skal studenten kunne:

  • gjøre rede for forholdet mellom forskningsspørsmål og metoder
  • gjøre rede for styrker og svakheter ved ulike metoder
  • gjøre rede for metoder for prosjektplanlegging og -evaluering

Ferdigheter

Ved fullført emne skal studenten kunne:

  • vurdere hvilke metoder som er egnet for ulike forskningsspørsmål og ulike typer klarspråkprosjekter
  • planlegge et eget pilotprosjekt og reflektere over egne metodevalg
  • gjennomføre mindre undersøkelser, herunder tekstanalyse, intervju,fokusgruppe, spørreundersøkelse.

Generell kompetanse

Ved fullført emne skal studenten kunne:

  • reflektere over forskningsetiske spørsmål knyttet til bruk av ulike metoder
  • reflektere over forholdet mellom metoder brukt i klarspråkforskning og metoder brukt i praksisfeltet

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Obligatoriske forkunnskaper

Du må ha fullført emnene KLAR1100 – Språk og retorikk i myndighetenes sakprosa og KLAR2100 – Klart språk, demokrati og rettssikkerhet.

Undervisning

Arbeidsform: Forelesninger, gruppeøvelser, praktiske øvelser, hjemmeoppgaver.

Det er 20 timers undervisning i emnet. Undervisningen gis i sju samlinger gjennom semesteret.

Samlingene vil inneholde forelesninger som introduserer og diskuterer grunnleggende prinsipper for bruk av ulike metoder og seminarer med gruppeoppgaver og studentframlegg. Studentene vil få praktiske øvelser for å utvikle ferdighetene som er nevnt ovenfor.

For å kunne gå opp til eksamen må;

  • studenten ha gjennomført og bestått en muntlig presentasjon.
  • studenten ha deltatt på minst 5 av 7 undervisningssamlinger. 

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Eksamen

Mappevurdering. To skriftlige arbeider á ca. 5 sider

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk eller dansk. Søknad om annet eksamensspråk sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 27. juli 2024 00:22:37

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
10
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk