Pensum/læringskrav

Berggren, Harald og Kari Tenfjord: Andrespråkslæring, 1999. Ad Notam, Gyldendal. Kap. 1-4, kap. 7, kap.8 (s.169-183), kap. 9 (s. 201-211), kap. 16. (I alt 157 s.).

Engen, Thor Ola og Lars Anders Kulbrandstad: Tospråklighet og minoritetsundervisning, 2000. Ad Notam, Gyldendal. Kap. 1-4.

Golden, Anne: Ordforråd, ordbruk og ordlæring - i et andrespråksperspektiv, 1998. Ad Notam, Gyldendal. (170 s.).

MacDonald, Kirsti og Else Ryen (2004): Morsmål og målspråk, i: Selj m.fl.: Med språklige minoriteter i klassen : andrespråkslæring og andrespråksundervisning. Oslo: Cappelen (36 s.)

Stortingsmelding 17: Om innvandring og det flerkulturelle Norge, 1996-1997. Kommunal- og arbeidsdepartementet. kap. 1-3 (30 s.). Fulltekst.

Strategiplan. Likeverdig utdanning i praksis!, 2003. Utdannings- og forskningsdepartementet. s. 3 – 33 (30 s.). Hent fulltekst.

Kompendium

Andenæs, Ellen (1984): Morsmål - mellomspråk - målspråk. Hvordan lærer vi nye språk, i: Hvenekilde, A og Ryen, E. (red.): Kan jeg få ordene dine, lærer? Cappelen. 23 s.

Liv Jorunn Bakkejord (1990): Kommunikasjonsstrategier i muntlig elevspråk, Fra Bjørkavåg m.fl. (red) Men hva betyr det, lærer? Cappelen

Golden, Anne (1994): Hva kan vi lære av suksess hos enkeltindivider og grupper? Fra Hvenekilde, A. (red.) 1994: Veier til kunnskap og deltakelse.

Analysemateriale

5 tekster produsert av minoritetsspråklige, godkjennes av faglærer.

Publisert 7. mars 2005 17:51