Pensum/læringskrav

Bøker

Golden, Anne (2014): Ordforråd, ordbruk og ordlæringGyldendal. (Kap. 1, 2, 3.3,3.5,4, 5 og 7 samt s. 131–139 (fra kap. 6), til sammen ca. 130 s.).

Nergård, Mette Elisabeth og Ingebjørg Tonne (red.) (2008): Språkdidaktikk for norsklærere. Mangfold av språk og tekster i undervisningen. Oslo: Universitetsforlaget. Følgende artikler fra boka er pensum: Nergård og Tonne: Elevteksten – et grammatisk utstillingsvindu (s. 27-42); Hilditch og Aarsæther: Andrespråkseleven og målspråket (s. 43–65); Nergård: Språket som speil for Halims utvikling. (s. 95–109); Aarsæther: Flerspråklighet og flerspråklig praksis. (s. 110–128).

Kompendium

Berggreen, Harald og Kari Tenfjord (1999): Andrespråkslæring, Ad Notam, Gyldendal. Kap 1, 2, 3, 16 (i alt 95 s.).

Ellingsen, Elisabeth: Skjønnlitterære representasjoner av den Andre i et diskursanalytisk perspektiv, 2007. NOA norsk som andrespråk 1 - 2007. s. 5–37 (20 s.).

Engen, Thor Ola og Lars Anders Kulbrandstad: Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning, 2004. Gyldendal Akademisk. Kap. 7, s. 161–178 (17 s.).

Hårstad, Stian og Toril Opsahl: Språk i byen. Utviklingslinjer i urbane språkmiljøer, 2013. Bergen: Fagbokforlaget/LNU. Utdrag fra kap. 4, s. 107–130. (23 s.).

Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Karbø Solem (2011): Grammatikken i bruk, Cappelen Damm Akademisk. Utdrag: "Å beherske norsk uttale", s. 80–86. (7 s.).

Kongslien, Ingeborg (2009): Translingual fantasi - nordiske forfattarar som skriv på andrespråket. I Nordand - Nordisk tidskrift for andrespråksforskning nr. 1 - 2009, s. 31– 51 (20 s.).

Lanza, Elizabeth (1991): "Masse toys" og "pigen også": språkblanding hos tospråklige barn i et diskursperspektiv. I NOA norsk som andrespråk nr. 14 (25 s.)

Lie, Svein (2005): Kontrastiv grammatikk - med norsk i sentrum, Oslo: Novus forlag. Utdrag: delen om fonologi, s. 9–28. (20 s.).

Mac Donald, Kirsti og Else Ryen (2008): Strukturer i morsmål og målspråk, i: Selj, Elisabeth og Else Ryen (red.): Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Oslo: Cappelen s. 223–255 (36 s.)

Ved kjøp av kopisamlinger og blandingskompendier hos Kopiutsalget må gyldig semesterregistreringskort fremvises. Kopiutsalget ligger i underetasjen hos Akademika på Blindern. Informasjon om åpningstider o.l. finnes på Kopiutsalgets side på internett (www.akademika.no).

 

Lastes ned fra nettet:

Golden, Anne (1994): Hva kan vi lære av suksess hos enkeltindivider og grupper? Fra Hvenekilde, A. (red.) 1994: Veier til kunnskap og deltakelse., Novus, s. 114-133. http://www.nb.no/nbsok/nb/959f4a78eccc0584547a74425bced28c.nbdigital?lang=no#0

Dewilde, Joke og Lars Anders Kulbrandstad: Nyankomne barn og unge i den norske utdanningskonteksten, 2016. NORDAND Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning 2 – 2016. s. 13-33 (20 s.). https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2431444/Dewilde%20og%20Kulbrandstad.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

NOU 2010:7 Mangfold og mestring. Flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet, 2010. Kunnskapsdepartementet. Pensum s. 24 - 58 (kapitlene 2.4, 3, 4, 5). http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2010/NOU-2010-7.html?id=606151.

 

Ryen, Else og Hanne Gram Simonsen (2015). Tidlig flerspråklighet – myter og realiteter. I NOA. Norsk som andrespråk. Tidsskrift for norsk andrespråksforskning, s. 195-217, http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1188/1178

 

Analysemateriale

6 tekster produsert av innlærere av norsk som andrespråk, tilgjengelig via Fronter noen uker etter oppstart.

Publisert 23. mai 2017 13:12 - Sist endret 17. aug. 2017 11:02