Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
23.08.2004 | Else Ryen | Mandag 1615-1900, sem.rom 9 SB | Norsk som andrespråk i grunnskole og videregående skole | Berge: Norsk for språklige minoriteter i videregående skole. Kulbrandstad, Lise: Norsk for språklige minoriteter i grunnskolen. Kulbrandstad, Lars Anders: Større språklig mangfold. Didaktiske utfordringer for norskfaget. Ryen: Referat fra debatten etter innledningen i Workshop 11: Språkdidaktiske perspektiver |
30.08.2004 | Else Ryen | Mandag 1615-1900, sem.rom 9 SB | Norsk som andrespråk for voksne | Alver: Voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn. Dregelid: Norskopplæring for voksne innvandrere. Hvenekilde: Alfa og omega, kap. 1: Innledning. Ryen: Didaktiske perspektiver i norsk som andrespråk. |
06.09.2004 | Else Ryen | Mandag 1615-1900, sem.rom 9 SB | Morsmålsundervisning | Engen og Kulbrandstad: Tospråklighet og minoritetsundervisning, kap 8. Stortingsmelding 25. Tenfjord og Hagen: Morsmålsopplæring - en ressurs. Øzerk: En konstruksjonistisk tilnærming til opplæringen av språklige minoriteter. |
13.09.2004 | Liv Jorunn Bakkejord | Mandag 1615-1900, sem.rom 9 SB | Interaksjon i språkundervisning og språklæring | Lindberg: Språka samman.Ellers: Forberedelse til gruppearbeid om klasseromsaktiviteter, inndeling i grupper og forberedelse til valg av oppgavetemaer |
20.09.2004 | Liv Jorunn Bakkejord | Mandag 1615-1900, sem.rom 9 SB | Interaksjon i språkundervisning og språklæring, forts | Lindberg: Språka samman. Daugaard og Holmen: At utvikle tale- og lyttefærdighed gennem samtaler. Harnæs: Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk.Ellers i denne uka: Besøk i klasse for utenlandske elever/studenter |
27.09.2004 | Ingen undervisning | Arbeid med oppgave | ||
04.10.2004 | Liv Jorunn Bakkejord | Mandag 1615-1900, sem.rom 9 SB | Klasseromsobservasjon | Muntlig presentasjon av klasseromsobservasjon ved studentene og oppsummering ved lærer |
11.10.2004 | Liv Jorunn Bakkejord | Mandag 1615-1900, sem.rom 9 SB | Grammatikk i andrespråksundervisningen | Ellis: The place of grammar instruction in the second/foreign language curriculum. Ryen: Betty og grammatikken. |
18.10.2004 | Liv Jorunn Bakkejord | Mandag 1615-1900, sem.rom 9 SB | Lærebøker | Kulbrandstad: Fra "Det er en stol" til "Hei! Jeg heter Mai" - to lærebøker i norsk som andrespråk i faghistorisk lys. Nistov: "Ingenting å snakke om." Om språkfunksjonar og lærebøker i norsk som andrespråk med utgangspunkt i Bo i Norge. |
25.10.2004 | Liv Jorunn Bakkejord | Mandag 1615-1900, sem.rom 9 SB | Lærebøker, forts | Roberts: Evaluation of course books or materials evaluation.Ellers: Analyse/sammenlikning av lærebøker, forberedelse av gruppearbeid med poster |
01.11.2004 | Ingen undervisning | Arbeid med oppgave | ||
08.11.2004 | Liv Jorunn Bakkejord | Mandag 1615-1900, sem.rom 9 SB | Lærebokanalyse på poster | Posterpresentasjon ved studentene, oppsummering ved lærer. |
15.11.2004 | Liv Jorunn Bakkejord | Mandag 1615-1900, sem.rom 9 SB | Evaluering | Oanæs Andersen: Å måle språkferdighet. Oanæs Andersen: Kartlegging av språkferdighet - European Language Portfolio. Engh: Referat fra diskusjonen etter innledningen i Workshop 5: Kartlegging av språklige ferdigheter. |
22.11.2004 | Liv Jorunn Bakkejord | Mandag 1615-1900, sem.rom 9 SB | Lesing og skriving | Kulbrandstad: Å utvikle gode lesere – utfordringer i den fortsatte leseundervisningen. Selj: Skriving som dynamisk prosess i andrespråksfaget. |
29.11.2004 | Ingen undervsining | Leseuke |
Undervisningsplan
Publisert 7. mars 2005 17:53