Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
20.08.2007Else Ryen    Norsk som andrespråk i grunnskole og videregående skole  Læreplan i norsk, Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Kulbrandstad, L.: Rom for andrespråk. Kulbrandstad, L.A.: Større språklig mangfold. Didaktiske utfordringer for norskfaget. Ryen: Referat: Språkdidaktiske perspektiver. Engen: Enhetsskole og nasjonsbygging - norskfagets rolle historisk og i framtiden. Sejersted: Globaliseringsperspektiver i nordiskfaglig sammenheng.  
27.08.2007Else Ryen    Norsk som andrespråk for voksne  Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. OT.prp. 28. Alver: Voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn.Dregelid: Norskopplæring for voksne innvandrere. Franker: Att utvecla litteracitet i vuxen alder. Hvenekilde: Alfa og omega, kap. 1 innledning. Ryen: Didaktiske perspektiver i norsk som andrepsråk.  
03.09.2007Else Ryen    morsmålsundervisning  Stortingsmelding 25. Læreplan i morsmål for språklige minoriteter. Tenfjord og Hagen: Morsmålsopplæring - en ressurs. Ryen og Uri: Morsmålets betydning. Øzerk: En konstruksjonistisk tilnærming til opplæringen av språklige minoriteter.  
10.09.2007timelærer    Interaksjon i språkundervisning og språklæring  G. Cook: Communicative competence. Lindberg: Språka saman, Lindberg: Samtal och interaktion.Tenfjord: Forhandlinger og tilpasset input.

Forberedelse til gruppearbeid om klasseromsaktiviteter, inndeling i grupper og forberedelse til valg av oppgavetemaer. (Oblig 1)  

17.09.2007timelærer    Interaksjon i språkundervisning og språklæring  Daugaard og Holmen: At utvikle tale- og lyttefærdighed gennem samtaler. Harnæs: Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk. Tornberg: Om muntlig interaksjon.  
24.09.2007ikke undervisning      Arbeid med oppgave (oblig 1): Klasseromsobservasjon.  
01.10.2007    Klasseromsobservasjon   
08.10.2007timelærer    Klasseromsobservasjon  Muntlig preentasjon av klasseromsobservasjon. Oblig 1 
15.10.2007timelærer    Grammatikk i andrespråksundervisningen  Ellis: The place of grammar instruction in the second/foreign language curriculum. Ryen: Betty og grammatikken.  
22.10.2007Liv Jorunn Bakkejord    Lærebøker  Kulbrandstad: Fra "Det er en stol" til "Hei! Jeg heter Mai" - to lærebøker i norsk som andrespråk i faghistorisk lys. Nistov: "Ingenting å snakke om." Om språkfunksjonar og lærebøker i norsk som andrespråk med utgangspunkt i Bo i Norge. Roberts: Evaluation of Course Books or Materials Evaluation.

Analyse/sammenlikning av lærebøker, forberedelse av gruppearbeid med poster (oblig 2).  

29.10.2007Ingen undervisning      Arbeid med oppgave (oblig 2): Lærebokanalyse - posterpresentasjon. 
05.11.2007Liv Jorunn Bakkejord    Lærebokanalyse på poster  Posterpresentasjon Oblig 2 
12.11.2007Liv Jorunn Bakkejord    Evaluering  Oanæs Andersen: Å måle språkferdighet. Oanæs Andersen: Kartlegging av språkferdighet - European Language Portfolio. Tornberg: Om prøver og evaluering. 
19.11.2007Liv Jorunn Bakkejord    Lesing og skriving  Kulbrandstad: Å utvikle gode lesere. Utfordninger i den fortsatte leseundervisningen. Selj: Skriving som dynamisk prosess i andrespråksfaget. 
Publisert 11. juni 2007 11:43 - Sist endret 25. juli 2007 15:43