Pensum/læringskrav

Du finner pensumstoffet dels på nettet (jf. oppgitte adresser), dels i kompendiet for emnet og dels i fagboka.

Bøker

Selj, Elisabeth og Else Ryen (2008): Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Akademisk Forlag

Følgende 8 kapitler er pensum:

Kap. 1 Selj, Elisabeth: Minoritetselevene, språket og skolen (31 s)

Kap. 2 Daugaard, Line Møller og Anne Holmen: At udvikle tale- og lyttefærdighed gennem samtaler (19 s.).

Kap. 5 Alver, Vigdis og Elisabeth Selj: Å lese fagtekster på andrespråket (25 s.)

Kap. 6 Selj, Elisabeth: Skriving når norsk er andrespråk (28 s.)

Kap. 7 Sandvik, Margareth: Digitale verktøy i det flerkulturelle klasserommet (14 s.)

Kap. 8 Harnæs, Liv Andlem: Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk (16 s)

Kap. 11 Øzerk, Kamil: Grunnleggende norsk for språklige minoriteter i lys av en konstruksjonistisk læringsteori (15 s.)

Kap. 13 Hvistendahl. Rita: Prøver og kartlegging i opplæringen for språklige minoriteter (15 s.)

På nettet

Alver, Vigdis Rosvold: Bakgrunnen for lese- og skriveopplæring på spor 1.

Alver, Vigdis Rosvold: Å lese er ikke bare å lese - leseteorier.

Alver, Vigdis Rosvold: Lese- og skriveopplæring for voksne.

Disse tre tekstene finnes på http://www.vox.no/PageFiles/2423/Kap1_lese_skriveopplaering.pdf

MERK: Tekstene nevnt over erstatter de tre som opprinnelig sto på pensum, men som nå er tatt av VOX sine nettsider:

Lese- og skriveopplæring på spor 1, under "Metode, Spor 1. (9 s.)":. http://www.vox.no/upload/6759/Alver_artikkel.pdf.

Alver, Vigdis Rosvold: Å lære å lese og skrive på andrespråket, "Metodisk veiledning. (6 s.)":. http://www.vox.no/upload/2423/metodiskveiledning_sec.pdf.

Dregelid, Karen Magrethe: Vurdering av norskferdigheter, under "Metodisk veiledning. (5 s.)": . http://www.vox.no/upload/2423/metodiskveiledning_sec.pdf.

Kulbrandstad, Lise Iversen: Å utvikle gode lesere - utfordringer i den fortsatte leseundervisningen, 2003. NOA-nett, Cappelens nettsted for lærere i norsk som andrespråk. http://noa.cappelen.no/.

IMDI Integrerings- og mangfoldsdirektoratet: Godt no(rs)k? – om språk og integrering. Norsk i arbeidslivet s. 48 – 65. Språkprøver s. 96 – 102. Språklig leilending eller entreprenør? s.110 – 117. (30 s.): http://www.imdi.no/Documents/Rapporter/Godt_norsk.pdf

NOU 2010: 7 Mangforld og mestring: Flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet. Utdrag fra kap. 9: Minoritetsspråklige elever i videregående opplæring, (ca. 30 s.). http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2010/NOU-2010-7/10.html?id=606296.

Gjeldende læreplaner for grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring:Læreplan i norsk (17 s.) Grunnleggende norsk for språklige minoriteter (7 s.) Morsmål for språklige minoriteter (7 s.) "Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere (28 s.)": http://www.vox.no/templates/CommonPage.aspx?id=677

Rundskriv H-20/05 Lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonslovern). Kommunal- og regionaldepartementet. Del 1,(8 s.)

Tenfjord, Kari 2004: Forhandlinger og tilpasset input i elev-lærersamtalen. NOA-nett, Cappelens nettsted for lærere i norsk som andrespråk (6 s) http://noa.cappelen.no/

Kompendium

Daugaard, Line Møller (2008): Tosprogede elevers møde med multimodale fagtekster i natur / teknik. I: Laursen, Helle Pia m.fl: Sproget med i alle fag – andetsprog og didaktik i folkeskolen. Undervisningsminiteriet. ISBN 978-87-603-2697-4 ( 16 s.)

Ellis, Rod (2002): The place of grammar instruction in the second/foreign language curriculum, i: Hinkel, Eli and Sandra Fotos (eds.): New Perspectives on grammar Teaching in Second Language Classrooms. London: Lawrence Erlbaum Associates (18 s.)

Engen, Thor Ola : Enhetsskole og nasjonsbygging – norskfagets rolle historisk og i framtiden, 2006. I Sandøy, Helge og Kari Tenfjord (red.): Den nye norsken? Nokre peilepunkt under globaliseringa. Oslo: Novus. (21 s.).

Hvenekilde, Anne m.fl.: Alfa og omega. Om alfabetiseringsundervisning for voksne fra språklige minoriteter, 1996. Oslo: Novus Forlag. kap. 1 (15 s.).

Kulbrandstad, Lise Iversen (2003): Fra "Det er en stol" til "Hei! Jeg heter Mai" - to lærebøker i norsk som andrespråk i faghistorisk lys. i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.) (14 s.)

Lindberg, Inger 2004: Samtal och interaksjon – ett andraspråksperspektiv. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (40 s.)

Nistov, Ingvild (2003): "Ingenting å snakke om." Om språkfunksjonar og lærebøker i norsk som andrespråk med utgangspunkt i Bo i Norge, i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.)(17 s.)

Ryen, Else (2003): Betty og grammatikken, i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.) (12 s.)

Ryen, Else: Didaktiske perspektiver i norsk som andrespråk. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): Andrespråksundervisning : teori og praksis, 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal. ISBN: 9 788241 711060. (43 s.)

Ryen, Else og Helene Uri 2004: Morsmålets betydning. Kronikk Dagbladet 30.mai 2004 (2 s.)

Ryen, Else, Astri Heen Wold og Lutine de Wal Pastoor 2009: "Det er en egen tolkning, ikke direkte regler". Minoritetsspråklige elevers morsmålsopplæring og bruk av morsmål. I Hvistendahl, Rita; Flerspråklighet i skolen. Universitetsforlaget. (27 s.) ISBN 978-82-15-01196-7

Selj, Elisabeth (2013): Ikke morsmål, ikke andrespråk, men norsk 3? Fagforståelse og språkutvikling i klasserommet. I Norsklæreren nr. 1. (9 s.)

Tenfjord, Kari og Jon Erik Hagen (2004): Morsmålsopplæring - en ressurs, i: Bergens Tidende 29. april 2004 (2 s.)

Tornberg, Ulrika: Språkdidaktikk. Kap. 11: Om prøver og evaluering, 2000. Oslo: Fag og kultur. (13 s.).

Analysemateriale

Ett læreverk i Norsk som andrespråk til analyse. Må godkjennes av faglærer.

DVD

: "" i Vurdering for læring. Et eksempel på formativ praksis fra Johannes læringssenter, Stavanger., VOX. DVD (vises i seminarrommet). ,

Publisert 8. mai 2013 10:58 - Sist endret 21. okt. 2013 15:20