Pensum/læringskrav

På nettet

Utdanningsdirektoratet: Gjeldende læreplaner for grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring:

Bøker

  • Selj, Elisabeth og Else Ryen (2008): Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer:
  • Kap. 1 Selj, Elisabeth: «Minoritetselevene, språket og skolen» (31 s), i
  • Kap. 2 Daugaard, Line Møller og Anne Holmen: ”At udvikle tale- og lyttefærdighed gennem samtaler” (19 s.).
  • Kap. 5 Alver, Vigdis og Elisabeth Selj: Å lese fagtekster på andrespråket (25 s.)
  • Kap. 6 Selj, Elisabeth: Skriving når norsk er andrespråk (28 s.)
  • Kap. 8 Harnæs, Liv Andlem: «Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk» (16 s).
  • Kap. 11 Øzerk, Kamil: Grunnleggende norsk for språklige minoriteter i lys av en konstruksjonistisk læringsteori (15 s.)
  • Kap. 13 Hvistendahl. Rita: Prøver og kartlegging i opplæringen for språklige minoriteter (15 s.)

Kapittel i bok:

  • Ryen, Else, Astri Heen Wold og Lutine de Wal Pastoor (2009): "Det er en egen tolkning, ikke direkte regler". Minoritetsspråklige elevers morsmålsopplæring og bruk av morsmål. I Hvistendahl, Rita; Flerspråklighet i skolen. Universitetsforlaget. (27 s.) ISBN 978-82-15-01196-7 (mer informasjon i Canvas)

Kompendium

  • Berggreen, Harald og Kari Tenfjord (1999): kapittel 7 i Andrespråkslæring, Ad Notam Gyldendal (33 s.)
  • Bjarnø, Vibeke. (2017). Kapittel 7 Digitale verktøy i det flerspråklige klasserommet. I V. Bjarnø, M.E. Nergård, & F. Aarsæther (Red.), Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom (2. utg.) (s. 171-202). Oslo: Gyldendal akademisk
  • Danbolt, A.M. og B.B. Hugo (2012): «Flerspråklighet som ressurs. Interaksjon og samarbeid i flerspråklige elevgrupper». I: Engen, T.O. og P. Haug (red.) I klasserommet. Studier av skolens praksis, s. 83–101. Oslo: Abstrakt forlag. (18 s.)
  • Daugaard, Line Møller (2008): Tosprogede elevers møde med multimodale fagtekster i natur / teknik. I: Laursen, Helle Pia m.fl: Sproget med i alle fag – andetsprog og didaktik i folkeskolen. Undervisningsministeriet. ISBN 978-87-603-2697-4 ( 16 s.) (kompendium)
  • Ellis, Rod (2002): The place of grammar instruction in the second/foreign language curriculum, i:Hinkel, Eli and Sandra Fotos (eds.): New Perspectives on grammar Teaching in Second Language Classrooms. London: Lawrence Erlbaum Associates (18 s.) (kompendium)
  • Engen, Thor Ola (2006): «Enhetsskole og nasjonsbygging – norskfagets rolle historisk og i framtiden». I Sandøy, Helge og Kari Tenfjord (red.): Den nye norsken? Nokre peilepunkt underglobaliseringa. Oslo: Novus. (21 s.). (i kompendiet)
  • Kulbrandstad, Lise Iversen (2003): Fra "Det er en stol" til "Hei! Jeg heter Mai" - to lærebøker i norsk som andrespråk i faghistorisk lys. i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne: minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.) (14 s.) (kompendium)
  • Lindberg, Inger (2013): «Samtal och interaktion i andraspråksforsning» i Svensk som andraspråk i forskning og undervisning, Hyltenstam & Lindberg (red.). Studentlitteratur AB. (34 s.)
  • Nistov, Ingvild (2003): "Ingenting å snakke om." Om språkfunksjonar og lærebøker i norsk som andrespråk med utgangspunkt i Bo i Norge, i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.)(17 s.)
  • Ryen, Else (2003): Betty og grammatikken, i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.) (12 s.)
  • Ryen, Else (1999): Didaktiske perspektiver i norsk som andrespråk, i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): Andrespråksundervisning: teori og praksis. Oslo : Ad notam Gyldendal. ISBN: 9 788241 711060. (43 s.)
  • Selj, Elisabeth (2013): «Ikke morsmål, ikke andrespråk, men norsk 3? Fagforståelse og språkutvikling i klasserommet». I Norsklæreren nr. 1. (9 s.)
  • Tonne, Ingebjørg, Aase Regine Nordby, Kristine Erika Seljevold, Marianne Simonsen og Silje Ufs (2011): «Poesi og lingvistiske kontraster. Språklig oppmerksomhet i klasserommet». NOA 2 – 2011 (23 s.).
  • Tonne, Ingebjørg (2015): Grammatikk i lese- og skriveopplæringa, i Språk i skolen (Ingvil Brügger Budal, red.). Fagbokforlaget. (25 s.)

Ved kjøp av kopisamlinger og blandingskompendier hos Kopiutsalget må gyldig semesterregistreringskort fremvises. Kopiutsalget ligger i underetasjen hos Akademika på Blindern. Informasjon om åpningstider o.l. finnes på Kopiutsalgets side på internett (www.akademika.no).

Publisert 21. mai 2019 14:40 - Sist endret 24. mai 2019 15:30