Pensum/læringskrav

Alver, Vigdis Rosvold: Voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Andersen, Reidun Oanes: Å måle språkferdighet. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Berge, Anne Lene: Norsk for språklige minoriteteter i videregående skole. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Daugaard, Line Møller og Anne Holmen: At utvikle tale- og lyttefærdighed gennem samtaler. 2004. (19 s.). i: Selj, Elisabeth, Else Ryen og Inger Linberg (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning," 2004. Oslo: Cappelen.

Dregelid, Karen Magrethe: Norskopplæring for voksne innvandrere. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Harnæs, Liv Andlem: Uttale og uttaleopplæring i andrespråksfaget. 2004. (16 s.). i: Selj, Elisabeth, Else Ryen og Inger Linberg (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning," 2004. Oslo: Cappelen.

Kulbrandstad, Lise Iversen: Norsk for språklige minoriteter i grunnskolen. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Kulbrandstad, Lise Iversen (2003): Å utvikle gode lesere - utfordringer i den fortsatte leseundervisningen, NOA-nett, Cappelens nettsted for lærere i norsk som andrespråk, http://noa.cappelen.no/ Fulltekst

Lindberg, Inger: Språka samman. Om samtal och samarbete i språkundervisningen, 1996. Serie: Lärare lär, Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 91-27-50504-9 (h.). s. 22-110 og s. 179-203.

Ryen, Else: Didaktiske perspektiver i norsk som andrespråk. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Selj, Elisabeth: Skriving som dynamisk prosess i andrespråksfaget. 2004. (28 s.). i: Selj, Elisabeth, Else Ryen og Inger Lindberg (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning," 2004. Oslo: Cappelen.

Stortingsmelding 25: Morsmålsopplæring i grunnskolen, 1998-1999. Kirke-, utdannings-, og forskningsdepartementet. kap. 1-4 (16 s.). Fulltekst.

Øzerk, Kamil: En konstruksjonistisk tilnærming til opplæringen av språklige minorieteter. 2004. (15 s.). i: Selj, Elisabeth, Else Ryen og Inger Linberg (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning," 2004. Oslo: Cappelen.

Kompendium

Andersen, Reidun Oanæs (2001): Kartlegging av språkferdighet - European Language Portfolio, i: Tospråklig opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen. Rapport fra Høgskolen i Oslo 2001 (11 s.)

Ellis, Rod (2002): The place of grammar instruction in the second/foreign language curriculum, i: Hinkel, Eli and Sandra Fotos (eds.): New Perspectives on grammar Teaching in Second Language Classrooms. London: Lawrence Erlbaum Associates (18 s.)

Engen, Thor Ola og Lars Anders Kulbrandstad: Tospråklighet og minoritetsundervisning, 2000. Oslo: Gyldendal Ad Notam. Kap. 8.

Engh, Lisen (2001). Referat fra diskusjonen etter innledningen i Workshop 5: Kartlegging av språklige ferdigheter, i: Tospråklig opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen. Rapport fra Høgskolen i Oslo 2001 (3 s.)

Hvenekilde, Anne m.fl.: Alfa og omega. Om alfabetiseringsundervisning for voksne fra språklige minoriteter, 1996. Oslo: Novus Forlag. kap. 1 (15 s.).

Kulbrandstad, Lars Anders (2001): Større språklig mangfold . didaktiske utfordringer for norskfaget, i: Tospråklig opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen. Rapport fra Høgskolen i Oslo 2001 (12 s.)

Kulbrandstad, Lise Iversen (2003): Fra "Det er en stol" til "Hei! Jeg heter Mai" - to lærebøker i norsk som andrespråk i faghistorisk lys. i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.) (14 s.)

Nistov, Ingvild (2003): "Ingenting å snakke om." Om språkfunksjonar og lærebøker i norsk som andrespråk med utgangspunkt i Bo i Norge, i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.)(17 s.)

Roberts, John (1998): Evaluation of course books or materials evaluation, i: Johnson, Keith and Helen Johnson (eds.): Encyclopedic dictionary of applied linguistics : a handbook for language teaching,ISBN: 0-631-18089-3 (ib.), 0-631-21482-8 (h.) Oxford : Blackwell, 1998, (7 s.)

Ryen, Else (2003): Betty og grammatikken, i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.) (12 s.)

Ryen, Else: (2001): Referat fra debatten etter innledningen i Workshop 11: Språkdidaktiske perspektiver, i: Tospråklig opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen. Rapport fra Høgskolen i Oslo 2001 (3 s.)

Tenfjord, Kari og Jon Erik Hagen (2004): Morsmålsopplæring - en ressurs, i: Bergens Tidende 29. april 2004 (2 s.)

Analysemateriale

Tre lærebøker i Norsk som andrespråk til analyse. Må godkjennes av faglærer.

Publisert 7. mars 2005 17:53