Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
13.01.2005 | Else Ryen | Sem.rom 2 SB | Norsk som andrespråk i grunnskole og videregående skole | Berge: Norsk for språklige minoriteter i videregående skole. Kulbrandstad, Lise: Norsk for språklige minoriteter i grunnskolen. Kulbrandstad, Lars Ansders: Større språklig mangfold. Didaktiske utfordringer for norskfaget. Ryen: Referat fra debatten etter innledningen i Workshop 11: Språkdidaktiske perspektiver. |
20.01.2005 | Ingen undervisning | |||
27.01.2005 | Bente Ailin Svendsen | Sem.rom 2 SB | Norsk som andrespråk for voksne | Alver: Voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn.Dregelid: Norskopplæring for voksne innvandrere. Hvenekilde: Alfa og omega, kap. 1 innledning. Ryen: Didaktiske perspektiver i norsk som andrepsråk. |
03.02.2005 | Bente Ailin Svendsen | Sem.rom 2 SB | Morsmålsundervisning | Engen og Kulbrandstad: Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning, kap. 8. Stortingsmelding 25. Tenfjord og Hagen: Morsmålsopplæring - en ressurs. Øzerk: En konstruksjonistisk tilnærming til opplæringen av språklige minoriteter. |
10.02.2005 | Bente Ailin Svendsen | Sem.rom 2 SB | Interaksjon i språkundervisning og språklæring | Lindberg: Språka saman. Ellers: Forberedelse til gruppearbeid om klasseromsaktiviteter, inndeling i grupper og forberedelse til valg av oppgavetemaer. |
17.02.2005 | Bente Ailin Svendsen | Sem.rom 2 SB | Interaksjon i språkundervisning og språklæring, forts. | Lindberg: Språka saman. Daugaard og Holmen: At utvikle tale- og lyttefærdighed gennem samtaler. Harnæs: Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk. Ellers i denne uka: Besøk i klasse for utenlandske elever/studenter. |
24.02.2005 | Ingen undervisning | Arbeid med oppgave | ||
03.03.2005 | Ingen undervisning | Arbeid med oppgave | ||
10.03.2005 | Bente Ailin Svendsen | Sem.rom 2 SB | Klasseromsobservasjon | Muntlig presentasjon av klasseromsobservasjon ved studentene og oppsummering ved lærer. |
17.03.2005 | Bente Ailin Svendsen | Sem.rom 2 SB | Grammatikk i andrespråksundervisningen | Ellis: The place of grammar instruction in the second/foreign language curriculum. Ryen: Betty og grammatikken. |
24.03.2005 | Påskefri | |||
31.03.2005 | Bente Ailin Svendsen | Sem.rom 2 SB | Lærebøker | Kulbrandstad: Fra "Det er en stol" til "Hei! Jeg heter Mai" - to lærebøker i norsk som andrespråk i faghistorisk lys. Nistov: "Ingenting å snakke om." Om språkfunksjonar og lærebøker i norsk som andrespråk med utgangspunkt i Bo i Norge. |
07.04.2005 | Bente Ailin Svendsen | Sem.rom 2 SB | Lærebøker, forts. | Roberts: Evaluation of course books or materials evaluation Ellers: Analyse/sammenlikning av lærebøker, forberedelse av gruppearbeid med poster. |
14.04.2005 | Ingen undervisning | Arbeid med oppgave | ||
21.04.2005 | Bente Ailin Svendsen | Sem.rom 2 SB | Lærebokanalyse på poster | Posterpresentasjon ved studentene, oppsummering ved lærer. |
28.04.2005 | Bente Ailin Svendsen | Sem.rom 2 SB | Evaluering | Oanæs Andersen: Å måle språkferdighet. Oanæs Andersen: Kartlegging av språkferdighet - European Language Portfolio. Engh: Referat fra diskusjon etter innledningen i Workshop 5: Kartlegging av språklige ferdigheter. |
05.05.2005 | Fri (Kristi himmelfartsdag) | |||
12.05.2005 | Bente Ailin Svendsen | Sem.rom 2 SB | Lesing og skriving. Oppsummering | Kulbrandstad: Å utvikle gode lesere . utfordninger i den fortsatte leseundervisningen. Selj: Skriving som dynamisk prosess i andrespråksfaget. |
Undervisningsplan
Publisert 7. mars 2005 17:53
- Sist endret 17. mars 2005 15:26