Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
13.01.2005Else Ryen  Sem.rom 2 SB  Norsk som andrespråk i grunnskole og videregående skole  Berge: Norsk for språklige minoriteter i videregående skole. Kulbrandstad, Lise: Norsk for språklige minoriteter i grunnskolen. Kulbrandstad, Lars Ansders: Større språklig mangfold. Didaktiske utfordringer for norskfaget. Ryen: Referat fra debatten etter innledningen i Workshop 11: Språkdidaktiske perspektiver. 
20.01.2005    Ingen undervisning   
27.01.2005Bente Ailin Svendsen  Sem.rom 2 SB  Norsk som andrespråk for voksne  Alver: Voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn.Dregelid: Norskopplæring for voksne innvandrere. Hvenekilde: Alfa og omega, kap. 1 innledning. Ryen: Didaktiske perspektiver i norsk som andrepsråk. 
03.02.2005Bente Ailin Svendsen  Sem.rom 2 SB  Morsmålsundervisning  Engen og Kulbrandstad: Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning, kap. 8. Stortingsmelding 25. Tenfjord og Hagen: Morsmålsopplæring - en ressurs. Øzerk: En konstruksjonistisk tilnærming til opplæringen av språklige minoriteter. 
10.02.2005Bente Ailin Svendsen  Sem.rom 2 SB  Interaksjon i språkundervisning og språklæring  Lindberg: Språka saman. Ellers: Forberedelse til gruppearbeid om klasseromsaktiviteter, inndeling i grupper og forberedelse til valg av oppgavetemaer. 
17.02.2005Bente Ailin Svendsen  Sem.rom 2 SB  Interaksjon i språkundervisning og språklæring, forts.  Lindberg: Språka saman. Daugaard og Holmen: At utvikle tale- og lyttefærdighed gennem samtaler. Harnæs: Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk. Ellers i denne uka: Besøk i klasse for utenlandske elever/studenter. 
24.02.2005    Ingen undervisning  Arbeid med oppgave 
03.03.2005    Ingen undervisning  Arbeid med oppgave 
10.03.2005Bente Ailin Svendsen  Sem.rom 2 SB  Klasseromsobservasjon  Muntlig presentasjon av klasseromsobservasjon ved studentene og oppsummering ved lærer. 
17.03.2005Bente Ailin Svendsen  Sem.rom 2 SB  Grammatikk i andrespråksundervisningen  Ellis: The place of grammar instruction in the second/foreign language curriculum. Ryen: Betty og grammatikken. 
24.03.2005    Påskefri   
31.03.2005Bente Ailin Svendsen  Sem.rom 2 SB  Lærebøker  Kulbrandstad: Fra "Det er en stol" til "Hei! Jeg heter Mai" - to lærebøker i norsk som andrespråk i faghistorisk lys. Nistov: "Ingenting å snakke om." Om språkfunksjonar og lærebøker i norsk som andrespråk med utgangspunkt i Bo i Norge. 
07.04.2005Bente Ailin Svendsen  Sem.rom 2 SB  Lærebøker, forts.  Roberts: Evaluation of course books or materials evaluation Ellers: Analyse/sammenlikning av lærebøker, forberedelse av gruppearbeid med poster. 
14.04.2005    Ingen undervisning  Arbeid med oppgave 
21.04.2005Bente Ailin Svendsen  Sem.rom 2 SB  Lærebokanalyse på poster  Posterpresentasjon ved studentene, oppsummering ved lærer. 
28.04.2005Bente Ailin Svendsen  Sem.rom 2 SB  Evaluering  Oanæs Andersen: Å måle språkferdighet. Oanæs Andersen: Kartlegging av språkferdighet - European Language Portfolio. Engh: Referat fra diskusjon etter innledningen i Workshop 5: Kartlegging av språklige ferdigheter. 
05.05.2005    Fri (Kristi himmelfartsdag)   
12.05.2005Bente Ailin Svendsen  Sem.rom 2 SB  Lesing og skriving. Oppsummering  Kulbrandstad: Å utvikle gode lesere . utfordninger i den fortsatte leseundervisningen. Selj: Skriving som dynamisk prosess i andrespråksfaget. 
Publisert 7. mars 2005 17:53 - Sist endret 17. mars 2005 15:26