Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
15.01.2007 | Finn Aarsæther | Norsk som andrespråk i grunnskole og videregående skole | Berge: Norsk for språklige minoriteter i videregående skole. Kulbrandstad, Lise: Rom for andrespråk. Kulbrandstad, Lars Anders: Større språklig mangfold. Didaktiske utfordringer for norskfaget. Ryen: Referat fra debatten etter innledningen i Workshop 11: Språkdidaktiske perspektiver. | |
22.01.2007 | Finn Aarsæther | Norsk som andrespråk for voksne | Alver: Voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn.Dregelid: Norskopplæring for voksne innvandrere. Hvenekilde: Alfa og omega, kap. 1 innledning. Ryen: Didaktiske perspektiver i norsk som andrepsråk. OT.prp. 28 | |
29.01.2007 | Finn Aarsæther | Morsmålsundervisning | Engen og Kulbrandstad: Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning, kap. 8 - 9. Stortingsmelding 25. Tenfjord og Hagen: Morsmålsopplæring - en ressurs. Ryen og Uri: Morsmålets betydning. Øzerk: En konstruksjonistisk tilnærming til opplæringen av språklige minoriteter. | |
05.02.2007 | Timelærer | Interaksjon i språkundervisning og språklæring | G. Cook: Communicative competence, V. Cook: Interlanguage. Lindberg: Språka saman, Lindberg: Samtal och interaktion.Tenfjord: Forhandlinger og tilpasset input. Ellers: Forberedelse til gruppearbeid om klasseromsaktiviteter, inndeling i grupper og forberedelse til valg av oppgavetemaer. | |
12.02.2007 | Timelærer | Interaksjon i språkundervisning og språklæring | Daugaard og Holmen: At utvikle tale- og lyttefærdighed gennem samtaler. Harnæs: Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk. Tornberg: Om muntlig interaksjon. | |
19.02.2007 | Ingen undervisning | Arbeid med oppgave. Klasseromsobservasjon. | ||
26.02.2007 | Ingen undervisning | Arbeid med oppgave. Klasseromsobservasjon | ||
05.03.2007 | Else Ryen & Timelærer | Klasseromsobservasjon | Muntlig presentasjon av klasseromsobservasjon (oblig 1) ved studentene. Oppsummering ved lærer. | |
12.03.2005 | Timelærer | Grammatikk i andrespråksundervisningen | Ellis: The place of grammar instruction in the second/foreign language curriculum. Ryen: Betty og grammatikken. | |
19.03.2007 | Finn Aarsæther | Lærebøker | Kulbrandstad: Fra "Det er en stol" til "Hei! Jeg heter Mai" - to lærebøker i norsk som andrespråk i faghistorisk lys. Nistov: "Ingenting å snakke om." Om språkfunksjonar og lærebøker i norsk som andrespråk med utgangspunkt i Bo i Norge. | |
26.03.2007 | Lærebøker | Roberts: Evaluation of course books or materials evaluation Ellers: Analyse/sammenlikning av lærebøker, forberedelse av gruppearbeid med poster (oblig 2) | ||
02.04.2007 | Påske | |||
09.04.2007 | Påske | |||
16.04.2007 | Ingen undervisning | Arbeid med oppgave | ||
23.04.2007 | Liv Jorunn Bakkejord | Lærebokanlyse på poster | Posterpresentasjon ved studentene (oblig 2). Oppsummering ved lærer. | |
30.04.2007 | Else Ryen | Evaluering | Oanæs Andersen: Å måle språkferdighet. Oanæs Andersen: Kartlegging av språkferdighet - European Language Portfolio. Tornberg: Om prøver og evaluering. | |
07.05.2007 | Else Ryen | Lesing og skriving. | Kulbrandstad: Å utvikle gode lesere . Utfordninger i den fortsatte leseundervisningen. Selj: Skriving som dynamisk prosess i andrespråksfaget.Delvis oppsummering |
Undervisningsplan
Publisert 8. jan. 2007 10:11
- Sist endret 28. mars 2007 18:03