Pensum/læringskrav

Alver, Vigdis Rosvold: Voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Alver, Vigdis og Elisabeth Selj: Å lese fagtekster på andrespråket, 2008 (25 s.). i: Selj, Elisabeth og Else Ryen (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer". 2008. Oslo: Cappelen.

Andersen, Reidun Oanes: Å måle språkferdighet. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Daugaard, Line Møller og Anne Holmen: At udvikle tale- og lyttefærdighed gennem samtaler, 2008. (19 s.). i: Selj, Elisabeth og Else Ryen (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer". 2008. Oslo: Cappelen.

Dregelid, Karen Magrethe: Norskopplæring for voksne innvandrere. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Harnæs, Liv Andlem: Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk, 2008. (16 s.). i: Selj, Elisabeth, Else Ryen og Inger Lindberg (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer". 2008. Oslo: Cappelen.

Hvistendahl. Rita: Prøver og kartlegging i opplæringen for språklige minoriteter, 2008 (15 s.) i Selj, Elisabeth og Else Ryen: "Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer". 2008 Oslo: Cappelen

Kulbrandstad, Lise Iversen : Rom for andrespråk – perspektiver fra klasseromsforskning, 2005. Novus forlag. i NOA - norsk som andrespråk nr. 1-2, 2005 Oslo.

Kulbrandstad, Lise Iversen: Å utvikle gode lesere - utfordringer i den fortsatte leseundervisningen, 2003. NOA-nett, Cappelens nettsted for lærere i norsk som andrespråk. http://noa.cappelen.no/.

Gjeldende læreplaner for grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring: Læreplan i norsk http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Læreplan.aspx?id=2100&laereplanid=114245 (17 s.) Grunnleggende norsk for språklige minoriteter (7 s.) Morsmål for språklige minoriteter (7 s.) Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere http://www.vox.no/templates/CommonPage.aspx?id=677 (28 s.)

OT.prp. nr. 50 (2003-2004) Kirke- og utdanningsdepartementet: Om lov om endringer i introduksjonsloven for nyankomne innvandrere. Kap. 3 – 8 (25s.) http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/dok/regpubl/otprp/20032004/Otprp-nr-50-2003-2004-/9.html?id=177647

Ryen, Else: Didaktiske perspektiver i norsk som andrespråk. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Sandvik, Margareth: Digitale verktøy i det flerkulturelle klasserommet. 2008 (14 s.)i Selj, Elisabeth og Else Ryen (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer", 2008. Oslo: Cappelen.

Selj, Elisabeth: Skriving når norsk er andrespråk, 2008. (28 s.). i: Selj, Elisabeth og Else Ryen (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer". 2008. Oslo: Cappelen.

Tenfjord, Kari 2004: Forhandlinger og tilpasset input i elev-lærersamtalen. NOA-nett, Cappelens nettsted for lærere i norsk som andrespråk (6 s) http://noa.cappelen.no/

Stortingsmelding 25: Morsmålsopplæring i grunnskolen, 1998-1999. Kirke-, utdannings-, og forskningsdepartementet. kap. 1-4 (16 s.). Fulltekst.

Øzerk, Kamil: Grunnleggende norsk for språklige minoriteter i lys av en konstruksjonistisk læringsteori, 2008. (15 s.). i: Selj, Elisabeth og Else Ryen (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer". 2008. Oslo: Cappelen. .

Kompendium

Andersen, Reidun Oanæs (2001): Kartlegging av språkferdighet - European Language Portfolio, i: Tospråklig opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen. Rapport fra Høgskolen i Oslo 2001 (11 s.)

Cook, Guy 1998: Communicative competence. I Johnson, Keith and Helen Johnson (eds.): Encyclopedic dictionary of applied linguistics: a handbook for language teaching. Oxford: Blackwell (7 s.)

Cook, Vivian : Interlanguage, 1998. I Johnson, Keith and Helen Johnson (eds.): Encyclopedic dictionary of applied linguistics: a handbook for language teaching. Oxford: Blackwell (3 s.) .

Ellis, Rod (2002): The place of grammar instruction in the second/foreign language curriculum, i: Hinkel, Eli and Sandra Fotos (eds.): New Perspectives on grammar Teaching in Second Language Classrooms. London: Lawrence Erlbaum Associates (18 s.)

Engen, Thor Ola : Enhetsskole og nasjonsbygging – norskfagets rolle historisk og i framtiden, 2006. I Sandøy, Helge og Kari Tenfjord (red.): Den nye norsken? Nokre peilepunkt under globaliseringa. Oslo: Novus. (21 s.).

Franker, Qarin : Att utvecla litteracitet i vuxen ålder – alfabetisering i en tvåspråkig kontext, 2004. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur . ISBN: 91-44-01108-3. (38 s.).

Hvenekilde, Anne m.fl.: Alfa og omega. Om alfabetiseringsundervisning for voksne fra språklige minoriteter, 1996. Oslo: Novus Forlag. kap. 1 (15 s.).

Kulbrandstad, Lars Anders (2001): Større språklig mangfold . didaktiske utfordringer for norskfaget, i: Tospråklig opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen. Rapport fra Høgskolen i Oslo 2001 (12 s.)

Kulbrandstad, Lise Iversen (2003): Fra "Det er en stol" til "Hei! Jeg heter Mai" - to lærebøker i norsk som andrespråk i faghistorisk lys. i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.) (14 s.)

Lindberg, Inger 1996: Språka samman. Om samtal och samarbete i språkundervisningen. Serie: Lärare lär, Stockholm: Natur och kultur. Kap. 1 Studier av samtal (11 s)

Lindberg, Inger 2004: Samtal och interaksjon – ett andraspråksperspektiv. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (40 s.)

Nistov, Ingvild (2003): "Ingenting å snakke om." Om språkfunksjonar og lærebøker i norsk som andrespråk med utgangspunkt i Bo i Norge, i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.)(17 s.)

Ryen, Else (2003): Betty og grammatikken, i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.) (12 s.)

Ryen, Else: (2001): Referat fra debatten etter innledningen i Workshop 11: Språkdidaktiske perspektiver, i: Tospråklig opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen. Rapport fra Høgskolen i Oslo 2001 (3 s.)

Ryen, Else og Helene Uri 2004: Morsmålets betydning. Kronikk Dagbladet 30.mai 2004 (2 s.)

Tenfjord, Kari og Jon Erik Hagen (2004): Morsmålsopplæring - en ressurs, i: Bergens Tidende 29. april 2004 (2 s.)

Tornberg, Ulrika 2000: Språkdidaktikk. Kap. 10 Om muntlig interaksjon. Kap. 11 Om prøver og evaluering. Oslo: Fag og kultur (26 s.)

Analysemateriale

To læreverk i Norsk som andrespråk til analyse. Må godkjennes av faglærer.

Publisert 23. okt. 2008 16:36 - Sist endret 9. jan. 2009 12:55