Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
21.01.2010Line-Marie Holum   sem.rom 14 PAM  Norsk som andrespråk i grunnskole og videregående skole  Læreplan i norsk, Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Kulbrandstad, L.: Rom for andrespråk. Kulbrandstad, L.A.: Større språklig mangfold. Didaktiske utfordringer for norskfaget. Ryen: Referat: Språkdidaktiske perspektiver. Engen: Enhetsskole og nasjonsbygging - norskfagets rolle historisk og i framtiden.  
28.01.2010Line-Marie Holum  14 PAM  Morsmålsundervisning  Øzerk: Grunnleggende norsk for språklige minoriteter i lys av en konstruksjonistisk læringsteori. Læreplan i morsmål for språklige minoriteter. Tenfjord og Hagen: Morsmålsopplæring - en ressurs. Ryen og Uri: Morsmålets betydning. Ryen, Wold og Pastoor (2009): "Det er egen tolkning, ikke direkte regler". Minoritetsspråklige elevers morsmålsopplæring og bruk av morsmål.  
04.02.2010Line-Marie Holum  14 PAM  Norsk som andrespråk for voksne  Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. OT.prp. 50. Alver: Voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn. Dregelid: Norskopplæring for voksne innvandrere. Franker: Att utvecla litteracitet i vuxen alder. Hvenekilde: Alfa og omega, kap. 1 innledning. Ryen: Didaktiske perspektiver i norsk som andrepsråk.  
11.02.2010Line-Marie Holum  14 PAM  Lærebøker  Kulbrandstad: Fra "Det er en stol" til "Hei! Jeg heter Mai" - to lærebøker i norsk som andrespråk i faghistorisk lys. Nistov: "Ingenting å snakke om." Om språkfunksjonar og lærebøker i norsk som andrespråk med utgangspunkt i Bo i Norge. Ryen: Betty og grammatikken.

Analyse/sammenlikning av lærebøker, forberedelse av gruppearbeid med poster/power point (oblig 1). 

18.02.2010Line-Marie Holum  14 PAM  Lærebokanalyse på poster /power point  Presentasjon Oblig 1 
11.03.2010Elisabeth Selj  14 PAM  Grammatikk i andrespråksundervisningen  Ellis: The place of grammar instruction in the second/foreign language curriculum.  
18.03.2010Elisabeth Selj  14 PAM  Interaksjon i språkundervisning og språklæring  G. Cook: Communicative competence. Lindberg: Språka saman, Lindberg: Samtal och interaktion. Tenfjord: Forhandlinger og tilpasset input.

Forberedelse til gruppearbeid om klasseromsaktiviteter, inndeling i grupper og forberedelse til valg av oppgavetemaer. (Oblig 2) 

25.03.2010Elisabeth Selj  14 PAM  Interaksjon i språkundervisning og språklæring  Daugaard og Holmen: At utvikle tale- og lyttefærdighed gennem samtaler. Harnæs: Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk. Tornberg: Om muntlig interaksjon. 
08.04.2009ikke undervisning    Klasseromsobservasjon  Arbeid med oppgave (oblig 2): Klasseromsobservasjon._  
15.04.2010Elisabeth Selj  14 PAM  Klasseromsobservasjon  Muntlig presentasjon av klasseromsobservasjon. Oblig 2 
22.04.2009Elisabeth Selj  14 PAM  Vurdering  Oanæs Andersen: Kartlegging av språkferdighet - European Language Portfolio. Tornberg: Om prøver og evaluering. Hvistendahl:Prøver og kartlegging i opplæringen for språklige minoriteter. VOX: Vurdering for læring. Et eksempel på formativ praksis ved Johannes Læringssenter i Stavanger.DVD 
29.04.2009Elisabeth Selj  14 PAM  Lesing og skriving  Kulbrandstad: Å utvikle gode lesere. Utfordninger i den fortsatte leseundervisningen. Selj: Skriving når norsk er andrespråk. Alver og Selj: Å lese fagtekster på andrespråket. Sandvik: Digitale verktøy i det flerkulturelle klasserommet. 
06.05.2010Elisabeth Selj  14 PAM  Lesing og skriving. Oppsummering  Denne gangen er det 2 timer, ikke 3 som ordinært. 
Publisert 24. nov. 2009 10:49 - Sist endret 11. jan. 2010 14:08