Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
21.01.2010 | Line-Marie Holum | sem.rom 14 PAM | Norsk som andrespråk i grunnskole og videregående skole | Læreplan i norsk, Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Kulbrandstad, L.: Rom for andrespråk. Kulbrandstad, L.A.: Større språklig mangfold. Didaktiske utfordringer for norskfaget. Ryen: Referat: Språkdidaktiske perspektiver. Engen: Enhetsskole og nasjonsbygging - norskfagets rolle historisk og i framtiden. |
28.01.2010 | Line-Marie Holum | 14 PAM | Morsmålsundervisning | Øzerk: Grunnleggende norsk for språklige minoriteter i lys av en konstruksjonistisk læringsteori. Læreplan i morsmål for språklige minoriteter. Tenfjord og Hagen: Morsmålsopplæring - en ressurs. Ryen og Uri: Morsmålets betydning. Ryen, Wold og Pastoor (2009): "Det er egen tolkning, ikke direkte regler". Minoritetsspråklige elevers morsmålsopplæring og bruk av morsmål. |
04.02.2010 | Line-Marie Holum | 14 PAM | Norsk som andrespråk for voksne | Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. OT.prp. 50. Alver: Voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn. Dregelid: Norskopplæring for voksne innvandrere. Franker: Att utvecla litteracitet i vuxen alder. Hvenekilde: Alfa og omega, kap. 1 innledning. Ryen: Didaktiske perspektiver i norsk som andrepsråk. |
11.02.2010 | Line-Marie Holum | 14 PAM | Lærebøker | Kulbrandstad: Fra "Det er en stol" til "Hei! Jeg heter Mai" - to lærebøker i norsk som andrespråk i faghistorisk lys. Nistov: "Ingenting å snakke om." Om språkfunksjonar og lærebøker i norsk som andrespråk med utgangspunkt i Bo i Norge. Ryen: Betty og grammatikken. Analyse/sammenlikning av lærebøker, forberedelse av gruppearbeid med poster/power point (oblig 1). |
18.02.2010 | Line-Marie Holum | 14 PAM | Lærebokanalyse på poster /power point | Presentasjon Oblig 1 |
11.03.2010 | Elisabeth Selj | 14 PAM | Grammatikk i andrespråksundervisningen | Ellis: The place of grammar instruction in the second/foreign language curriculum. |
18.03.2010 | Elisabeth Selj | 14 PAM | Interaksjon i språkundervisning og språklæring | G. Cook: Communicative competence. Lindberg: Språka saman, Lindberg: Samtal och interaktion. Tenfjord: Forhandlinger og tilpasset input.Forberedelse til gruppearbeid om klasseromsaktiviteter, inndeling i grupper og forberedelse til valg av oppgavetemaer. (Oblig 2) |
25.03.2010 | Elisabeth Selj | 14 PAM | Interaksjon i språkundervisning og språklæring | Daugaard og Holmen: At utvikle tale- og lyttefærdighed gennem samtaler. Harnæs: Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk. Tornberg: Om muntlig interaksjon. |
08.04.2009 | ikke undervisning | Klasseromsobservasjon | Arbeid med oppgave (oblig 2): Klasseromsobservasjon._ | |
15.04.2010 | Elisabeth Selj | 14 PAM | Klasseromsobservasjon | Muntlig presentasjon av klasseromsobservasjon. Oblig 2 |
22.04.2009 | Elisabeth Selj | 14 PAM | Vurdering | Oanæs Andersen: Kartlegging av språkferdighet - European Language Portfolio. Tornberg: Om prøver og evaluering. Hvistendahl:Prøver og kartlegging i opplæringen for språklige minoriteter. VOX: Vurdering for læring. Et eksempel på formativ praksis ved Johannes Læringssenter i Stavanger.DVD |
29.04.2009 | Elisabeth Selj | 14 PAM | Lesing og skriving | Kulbrandstad: Å utvikle gode lesere. Utfordninger i den fortsatte leseundervisningen. Selj: Skriving når norsk er andrespråk. Alver og Selj: Å lese fagtekster på andrespråket. Sandvik: Digitale verktøy i det flerkulturelle klasserommet. |
06.05.2010 | Elisabeth Selj | 14 PAM | Lesing og skriving. Oppsummering | Denne gangen er det 2 timer, ikke 3 som ordinært. |
Undervisningsplan
Publisert 24. nov. 2009 10:49
- Sist endret 11. jan. 2010 14:08