Pensum/læringskrav

Bøker

Husby, Olaf og Marit Helene Kløve 1998: Andrespråksfonologi. Kap. 6. Oslo: Ad Notam Gyldendal (Pensumbok NOAS 2101)

Kulbrandstad, Lise Iversen 2003: Lesing i utvikling. Teoretiske og didaktiske perspektiver, 2003. Fagbokforlaget. Ca 150 s.

Elektroniske tekster

Hvistendahl, Rita & Astrid Roe: Leseprestasjoner, lesevaner og holdninger til lesing blant elever fra språklige minoriteter, 04/2009. Norsk pedagogisk tidsskrift. http://www.idunn.no/ts/npt/2009/04/art05?mode=print&skipDecorating=true&textSize=.

Kulbrandstad, Lise Iversen 2000: a) Metoder for undersøkelse av unges leseferdigheter b) Geraldine....., Begge artiklene i Unge lesere - fire artikler. Rapport nr. 2 –2000. Høgskolen i Hedmark. Fulltekst, s. 55-93. (Må lastes ned fra Blindern).

Roe & Wagle "Resultater i lesing" i Kjærsli, Marit & Astrid Roe 2010: På rett spor. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2009. s 59-93 http://www.pisa.no/publikasjoner/index.html

Roe, Solheim, Narvhus & Skaftun 2006: Tilnærminger til et teoretisk rammeverk for de nasjonale prøvene i lesing., 2006. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, Universitetsforlaget. Kan kun lastes ned fra Blindern.

Kompendium del 1 av 2

Lesing

Carrell & Eisterhold 1988: Schema theory and ESL reading pedagogy. I: Carrell, Devine & Eskey: Interactive approaches to second language reading. Cambridge Applied Linguistics series. Cambridge: Cambridge University Press

Ellingsen, Elisabeth & Tone Gedde 1996: Et åpent eller skjult frieri? Om andrespråksleserens forståelse og tolkning av skjønnlitterær tekst. I: NOA nr 19

Kang, Hee-Won 1992: Cultural interference in second language reading, i: International Journal of Applied Linguistics, vol. 2, no. 1

Kulbrandstad, Lise Iversen 2010: Leseopplæring på ungdomstrinnet før og etter PISA 2000. I Elstad, Eyvind & Kirsten Sivesind (red): PISA – sannheten om skolen? Universitetsforlaget.

Reichenberg, Monica 2007: La det bli et eventyr å lese lærebøker! I: Bråten, Ivar (red.): Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Cappelen Akademisk Forlag.

Steffensen & Joag-Dev 1984: Cultural knowledge and reading. I Alderson & Urquhart: Reading in a foreign language. London : Longman

Testing av leseferdigheter

Roe, Astrid 2008: Lesedidaktikk - etter den første leseopplæringen, 2008. Universitetsforlaget. Kap. 9 leseprøver.

Kompendium del 2 av 2

Ordforråd

Beck, Isabel L., Margaret G. McKeown & Linda Kucan 2002: Enriching the Verbal Environment. Kap.7. I: Bringing words to life. The Guilford Press.

Enström, Ingegerd 2004: Ordförråd och ordinlärning – med særligt fokus på avancerade inlärare. I I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. s. 171- 196

Golden, Anne 1984: Fagord og andre ord i o-fagsbøker for grunnskolen. I: "Kan jeg få ordene dine, lærer?" LNU/Cappelen 1984

Golden, Anne & Lise Iversen Kulbrandstad 2007: Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd. Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring. I NOA nr 2, 2007.

Hvenekilde, Anne 1988: Elevene fra språklige minoriteter og matematikkfaget, i: NOA nr. 6

Hvenekilde, Anne & Anne Golden 1990: Prosjektet "Lærebokspråk" - arbeid med ordforråd. I: Bjørkavåg, Lise Iversen m. fl. (red.):"Men hva betyr det, lærer?" Norsk som andrespråk – Fagdidaktiske bidrag. LNU/Cappelen 1990

Nagy, William 2007: Metalinguistic Awareness and the Vocabulary Developement and Reading Comprehension. I Wagner, R.K. A.E.Muse & K.R.Tannenbaum

Read, John & Paul Nation 2009: Introduction. Meara’s Contribution to Research in L2 Lexical Processing. I: Fitzpatrick, Tess & Andy Barfield (red.): Lexical Processing in Second Language Learners. Multilingual Matters.

Sökmen, Anita 1997: Current trends in teaching second language vocabulary. I Schmitt, Norbert & Michael McCarthey 1997: Vocabulary: description, acquisition and pedagogy.

Viberg, Åke 2004: Lexikal utveckling i ett andraspråk. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. s. 197-220

Metaforer

Askeland, Norunn 2006: Metaforar i fagtekstar og lærebøker. I Maagerø, Eva & Elise Seip Tønnessen (red): Å lese i alle fag, 2006. Universitetsforlaget.

Golden, Anne 2001: Hvem er det som har hodet fullt av ideer, hjertet på riktig sted, tar hånd om de lovende studentene og har beina godt plantet på jorda? Menneskets kropp som kildedomene i metonymiske og metaforiske uttrykk. I: Golden, Anne og Helene Uri (red.): Andrespråk, tospråklighet, norsk. Festskrift til Anne Hvenekilde. Oslo: Unipub forlag

Golden, Anne 2005: Metaforisk bevissthet – et verktøy for å øke forståelsen? I Norsklæreren 3.

Haugen, Paul-Helge 2005: Metaforenes makt og avmakt. I Johnsen, Hans Chr. Garmann m.fl.: Metaforenes tyranni? Samtids- og fremtidsbilder i Norge, 2005. HøyskoleForlaget.

Hene, Birgitta 2004: Adjektivs metaforiska betydelser – utlandsadopterade och svenska barns tolkningar. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. s. 277-296

-----

Ved kjøp av kopisamlinger og blandingskompendier hos Kopiutsalget må gyldig semesterregistreringskort fremvises. Kopiutsalget ligger i underetasjen hos Akademika på Blindern. Informasjon om åpningstider o.l. finnes på Kopiutsalgets side på internett (www.akademika.no).

Publisert 26. mars 2012 07:00 - Sist endret 25. apr. 2013 14:44