Husby, Olaf og Marit Helene Kløve 1998: Andrespråksfonologi. Kap. 6. Oslo: Ad Notam Gyldendal (Pensumbok NOAS 2101)
Kulbrandstad, Lise Iversen 2000: a) Metoder for undersøkelse av unges leseferdigheter b) Geraldine....., Begge artiklene i Unge lesere - fire artikler. Rapport nr. 2 –2000. Høgskolen i Hedmark. Fulltekst, s. 55-93. (Må lastes ned fra Blindern).
Kulbrandstad, Lise Iversen 2003: Lesing i utvikling. Teoretiske og didaktiske perspektiver, 2003. Fagbokforlaget. Kap 1-2, deler av 4 og 5, 6-9. ca 200 s.
Hvistendal, Rita & Astrid Roe : Språklige minoriteter i PISA-undersøkelsen, 2003. i Aasen, Jørn, Thor Ola Engen & Kari Nes (red) 2003: Ved nåløyet. Fulltekst.
Kjærsli, Marit, Svein Lie, Rolf Vegar Olsen & Astrid Roe Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006, s 128-155. Fulltekst
Ryen, Else 1999: Fagspråk – språk for spesielle formål. I: Hagen & Tenfjord (red):"Andrespråksundervisning: teori og praksis. Oslo: Prisme Ad Notam Gyldendal (Pensumbok NOAS 2102)
Skaftun, Atle, Oddny J. Solheim, Astrid Roe, Eva K. Na: Tilnærminger til et teoretisk rammeverk for de nasjonale prøvene i lesing., 2006. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, Universitetsforlaget. Kan kun lastes ned fra Blindern.
Kompendium del 1 av 2:
Lesing
Carrell & Eisterhold 1988: Schema theory and ESL reading pedagogy. I: Carrell, Devine & Eskey: Interactive approaches to second language reading. Cambridge Applied Linguistics series. Cambridge: Cambridge University Press
Ellingsen, Elisabeth & Tone Gedde 1996: Et åpent eller skjult frieri? Om andrespråksleserens forståelse og tolkning av skjønnlitterær tekst. I: NOA nr 19
Kang, Hee-Won 1992: Cultural interference in second language reading, i: International Journal of Applied Linguistics, vol. 2, no. 1
Steffensen & Joag-Dev 1984: Cultural knowledge and reading. I Alderson & Urquhart: Reading in a foreign language. London : Longman
Testing av leseferdigheter
Roe, Astrid 2008: Lesedidaktikk - etter den første leseopplæringen, 2008. Universitetsforlaget. Kap. 9 leseprøver.
Kompendium del 2 av 2:
Ordforråd
Enström, Ingegerd 2004: Ordförråd och ordinlärning – med særligt fokus på avancerade inlärare. I I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. s. 171- 196
Golden, Anne 1990: Fagord og andre ord i o-fagsbøker for grunnskolen. I: "Men hva betyr det, lærer?" Norsk som andrespråk – Fagdidaktiske bidrag. LNU/Cappelen 1990
Golden, Anne & Lise Iversen Kulbrandstad 2007: Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd. Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring. I NOA nr 2, 2007.
Hvenekilde, Anne 1988: Elevene fra språklige minoriteter og matematikkfaget, i: NOA nr. 6
Hvenekilde, Anne & Anne Golden 1990: Prosjektet "Lærebokspråk" - arbeid med ordforråd. I: Bjørkavåg, Lise Iversen m. fl. (red.):"Men hva betyr det, lærer?" Norsk som andrespråk – Fagdidaktiske bidrag. LNU/Cappelen 1990
Nagy, William 2007: Metalinguistic Awareness and the Vocabulary Developement and Reading Comprehension. I Wagner, R.K. A.E.Muse & K.R.Tannenbaum
Nation, I.S.P. 2001: Learning vocabulary in another language, 2001. Cambridge: Cambridge University Press. Kap. 10 Testing vocabulary knowledge and use.
Ryan, Ann 1997: Learning the orthographical form of the L2 vocabulary – a receptive and a productive process. I Schmitt, Norbert & Michael McCarthey 1997: Vocabulary: description, acquisition and pedagogy.
Sökmen, Anita 1997: Current trends in teaching second language vocabulary. I Schmitt, Norbert & Michael McCarthey 1997: Vocabulary: description, acquisition and pedagogy.
Viberg, Åke 2004: Lexikal utveckling i ett andraspråk. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. s. 197-220
Metaforer
Askeland, Norunn 2006: Metaforar i fagtekstar og lærebøker. I Maagerø, Eva & Elise Seip Tønnessen (red): Å lese i alle fag, 2006. Universitetsforlaget.
Golden, Anne 2001: Hvem er det som har hodet fullt av ideer, hjertet på riktig sted, tar hånd om de lovende studentene og har beina godt plantet på jorda? Menneskets kropp som kildedomene i metonymiske og metaforiske uttrykk. I: Golden, Anne og Helene Uri (red.): Andrespråk, tospråklighet, norsk. Festskrift til Anne Hvenekilde. Oslo: Unipub forlag
Golden, Anne 2005: Metaforisk bevissthet – et verktøy for å øke forståelsen? I Norsklæreren 3.
Haugen, Paul-Helge 2005: Metaforenes makt og avmakt. I Johnsen, Hans Chr. Garmann m.fl.: Metaforenes tyranni? Samtids- og fremtidsbilder i Norge, 2005. HøyskoleForlaget.
Hene, Birgitta 2004: Adjektivs metaforiska betydelser – utlandsadopterade och svenska barns tolkningar. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. s. 277-296
Ved kjøp av kopisamlinger og blandingskompendier hos Kopiutsalget må gyldig semesterregistreringskort fremvises. Kopiutsalget ligger i underetasjen hos Akademika på Blindern. Informasjon om åpningstider o.l. finnes på Kopiutsalgets side på internett (www.akademika.no).