Pensum/læringskrav

Bøker

Mitchell, Rosamond, Florence Myles & Emma Marsden: Second language Learning Theories, 2013. Third Edition. London: Routledge. Utvalg ca 250 s.

I tilknytning til pågående prosjekter i Norge

UPUS: Quist, Pia 2000: Nydansk på Nørrebro. Mål og Mæle. Nr. 3. 7. årgang. November 2000. Elbro Tryk Kan lastes ned fra: http://www.målogmæle.dk/MoM-arkiv/MoM_23/MoM23_3.pdf side 5-10

SKI: http://www.hf.uio.no/iln/forskning/prosjekter/ski/

ASKeladden: Slobin, D.I. (1996). From "thought and language" to "thinking to speaking" (945K). In J.J. Gumperz & S. C. Levinson (Eds.), Rethinking linguistic raltivity (pp. 770-96). Cambridge: Cambridge Univeristy Press. 26 s. Kan lastes ned fra http://ihd.berkeley.edu/slobin%20language%20&%20cognition%20papers.htm

Kompendium

Historisk perspektiv

Lado, Robert: Linguistics across cultures, 1957. University of Michigan Press. ISBN: 0-472-08542-5. kap. 1 og 3, 30 s

Corder S.P (1967). The Significance of Learners’ Errors. I IRAL 1967, Vol 5/4, 9 s

Selinker, Larry (1972): Interlanguage. 1972 Vol 10/3, 24 s

Dulay, Heidi & Marina Burt (1973): Natural sequences in child second language acquisition, i: Language learning 24, 1. 1974. s. 37-53

Richards, Jack C & Gloria P.Sampson (1973). The Study of Learner English. I Richards, Jack C.: Error Analysis. Perspectives on Second Language Acquisition, 1974 (opptrykk). London: Longman 16 s

Krashen, Stephan (1985): The Input Hypothesis: Issues and Implications, London: Longman. Kap. 1, 33 s.

Schumann, John (1978): The Pidginization Process: A model for Second Language Acquisition. Newbury. s. 1-11, 65-100, 113-116. (49 s.)

Norske studier

Golden, Anne, Lise Iversen Kulbrandstad og Kari Tenfjord : Norsk andrespråksforskning – utviklingslinjer fra 1980 – 2005, 2007. I Nordand 1, 2007. 30 s.

Tenfjord, Kari (1998): Metodiske problemer i studiet av morsmålspåvirkning i andrespråkstilegnelse, I Nordica Bergensia nr 19.

Kulbrandstad, Lise Iversen (1998): Lesing på et andrespråk; en studie av fire innvandrerungdommers lesing av læreboktekster på norsk. Doktoravhandling, Acta Humaniora nr. 30, Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo. Kap 2.1-2.2 (s. 23-46).

Tenfjord, Kari (1997): Å ha en fortid på vietnamesisk - En kasusstudie av fire vietnamesiske språkinnlæreres utvikling av grammatisk fortidsreferanse og perfektum. Avhandling for dr.art.-graden, kap. 1-3, s. 3-61. Det historisk-filosofiske fakultetet, Universitetet i Bergen.

Nistov, Ingvild (2001): Referential choice in L2 narratives. A study of Turkish adolescent immigrants learning Norwegian. Acta Humaniora nr 99, kap. 2, s. 11-53. Doktoravhandling, Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.

Svendsen, Bente Ailin, (2004): Så lenge vi forstår hverandre. Språkvalg, flerspråklige ferdigheter og språklig sosialisering hos norsk-filippinske barn i Oslo. Acta Humaniora nr. 216, Det Historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo. Kap. 1.4 (Side 16-19) og kap. 2 (s. 23-74)

Aarsæther, Finn, (2004): To språk i en tekst. Kodeveksling i samtaler mellom pakistansk-norske tiåringer. Acta Humaniora nr 208. Kap. 1.2 (s. 4-7) og kap. 2 (s. 15-51)

Golden, Anne, (2005): Å gripe poenget. Forståelse av metaforiske uttrykk fra lærebøker i samfunnskunnskap hos minoritetselever i ungdomsskolen. Acta Humaniora nr. 227, Det Historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo. Kap. 2+3, s. 15-74

Elektroniske tekster

Gujord, Ann-Kristin Helland (2103): Grammatical encoding of past time in L2 Norwegian: The roles of L1 influence and verb semantics. Ph.d-avhandling. Universitetet i Bergen. Kap 2.0-2.2 (s 13-36). https://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/6867/Dr.thesis_AK_Helland_Gujord.pdf?sequence=1

Randen, Gunhild Tveit (2013): Tilstrekkelige ferdigheter i norsk? Kartlegging av minoritetsspråklige skolebegynneres språkferdigheter. Ph.d-avhandling. Universitetet i Bergen. Kap 2.0 (s 21-72). https://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/7759/dr-thesis-2014-Randen.pdf?sequence=1

 

Publisert 14. mai 2014 12:25 - Sist endret 26. aug. 2014 15:19