Pensum/læringskrav

Bøker

Mitchell, Rosamond, Florence Myles & Emma Marsden (2013): Second Language Learning Theories, Fourth Edition. London: Routledge. Utdrag, ca. 250 s.

 

Kompendium

Historisk perspektiv

Lado, Robert: Linguistics across cultures, (1957): University of Michigan Press, kap. 1 og 3, 30 s

Corder S.P (1967): The Significance of Learners’ Errors. IRAL, Vol 5/4, 9 s.

Selinker, Larry (1972): Interlanguage. IRAL, Vol 10/3, 24 s.

Dulay, Heidi & Marina Burt (1973): Natural sequences in child second language acquisition, Language learning 24, 1, s. 37-53

Krashen, Stephan (1985): The Input Hypothesis: Issues and Implications, London: Longman. Kap. 1, 33 s.

Schumann, John (1978): The Pidginization Process: A model for Second Language Acquisition. Newbury. s. 1-11, 65-100, 113-116. 49 s.

 

Norske studier

Golden, Anne, Lise Iversen Kulbrandstad og Kari Tenfjord (2007): Norsk andrespråksforskning – utviklingslinjer fra 1980 – 2005, 2007. I Nordand 1, 2007. 5–41. 30 s.

Tenfjord, Kari (1998): Metodiske problemer i studiet av morsmålspåvirkning i andrespråkstilegnelse, I Nordica Bergensia nr 19.

Kulbrandstad, Lise Iversen (1998): Lesing på et andrespråk; en studie av fire innvandrerungdommers lesing av læreboktekster på norsk. Doktoravhandling, Acta Humaniora nr. 30, Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo. Kap 2.1-2.2 (s. 23-46).

Tenfjord, Kari (1997): Å ha en fortid på vietnamesisk - En kasusstudie av fire vietnamesiske språkinnlæreres utvikling av grammatisk fortidsreferanse og perfektum. Avhandling for dr.art.-graden, kap. 1-3, s. 3-61. Det historisk-filosofiske fakultetet, Universitetet i Bergen.

Nistov, Ingvild (2001): Referential choice in L2 narratives. A study of Turkish adolescent immigrants learning Norwegian. Acta Humaniora nr 99, kap. 2, s. 11-53. Doktoravhandling, Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.

Svendsen, Bente Ailin, (2004): Så lenge vi forstår hverandre. Språkvalg, flerspråklige ferdigheter og språklig sosialisering hos norsk-filippinske barn i Oslo. Acta Humaniora nr. 216, Det Historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo. Kap. 1.4 (Side 16-19) og kap. 2 (s. 23-74)

Aarsæther, Finn, (2004): To språk i en tekst. Kodeveksling i samtaler mellom pakistansk-norske tiåringer. Acta Humaniora nr 208. Kap. 1.2 (s. 4-7) og kap. 2 (s. 15-51)

Golden, Anne, (2005): Å gripe poenget. Forståelse av metaforiske uttrykk fra lærebøker i samfunnskunnskap hos minoritetselever i ungdomsskolen. Acta Humaniora nr. 227, Det Historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo. Kap. 2+3, s. 15-74

Jarvis, S. 2010. Comparison-based and detection-based approaches to transfer research. L. Roberts, M. Howard, M. Ó Laoire and D. Singleton (eds) EUROSLA Yearbook 10 (pp. 169–192). Amsterdam: Benjamins.

Jarvis, Scott (2017): Transfer: An Overview with an Expanded Scope. I Golden, Anne, Scott Jarvis & Kari Tenfjord: Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus. Multilingual Matters (s. 12-28)

 

Elektronisk tilgjengelige tekster

(På enkelte av kildene må du være innlogget på uio.no og gå inn gjennom UB/Orias nettside)

Schachter, Jaquelin, (1974). An Error in Error Analysis. Language Learning 24(2), 205–214, 9 s. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-1770.1974.tb00502.x (må søkes opp fra UBs sider)

Quist, Pia (2000): Nydansk på Nørrebro. Mål og Mæle. Nr. 3. 7. årgang. November 2000. Elbro Tryk Kan lastes ned fra: http://www.målogmæle.dk/MoM-arkiv/MoM_23/MoM23_3.pdf side 5-10

Quist, Pia og Bente A. Svendsen (2010): MultiNord 2007–2015: Et nettverk for forskning om språk i heterogene byrom – empiriske og teoretiske hovedlinjer. NOA norsk som andrespråk 30:1-2, pp. 151–194. (pensum 151-184, 34 s.). http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1187

Gujord, Ann-Kristin Helland (2013): Grammatical encoding of past time in L2 Norwegian: The roles of L1 influence and verb semantics. Ph.d-avhandling. Universitetet i Bergen. Kap 2.0-2.2 (s 13–36). https://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/6867/Dr.thesis_AK_Helland_Gujord.pdf?sequence=1

Jarvis, S. and Pavlenko, A. 2008. Crosslinguistic Influence in Language and Cognition. New York and London: Routledge., kpt. 2 (pp. 27-58) https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/permalink/f/14fha3m/TN_informaworld_s9780203935927

Randen, Gunhild Tveit (2013): Tilstrekkelige ferdigheter i norsk? Kartlegging av minoritetsspråklige skolebegynneres språkferdigheter. Ph.d-avhandling. Universitetet i Bergen. Kap 2.0 (s 21-72). https://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/7759/dr-thesis-2014-Randen.pdf?sequence=1

Nordanger, Marte (2017): The encoding of definiteness in L2 Norwegian. Ph.d.-avhandling, Universitetet i Bergen (utdrag, tilgjengeliggjøres elektronisk)

Ragnhildstveit, Silje (2017): Genus og transfer når norsk er andrespråk. Tre korpusbaserte studier. Ph.d.-avhandling, Universitetet i Bergen. (utdrag, tilgjengeliggjøres elektronisk)

 

Prosjekter i Norge

Studentene skal kjenne til hovedtrekk ved et utvalg større, nasjonale forskningsprosjektmiljøer med relevans for Norsk som andrespråk-feltet:

SKI-prosjektet: http://www.hf.uio.no/iln/forskning/prosjekter/ski/index.html

ASKeladden: http://www.uib.no/fg/askeladden

UPUS: http://www.hf.uio.no/iln/forskning/prosjekter/upus/

MultiLing: http://www.hf.uio.no/multiling/english/

 

 

 

 

Publisert 6. juli 2020 10:23 - Sist endret 6. juli 2020 10:23